חיבור של פילוסופיה השואפת לשיפור מתמיד, יחד עם פעילות בלתי מתפשרת לשמירה על הסביבה בה אנו חיים, מיצבה לאורך השנים את Epson היפנית בראש רשימת החברות הרב-לאומיות שמצליחות לבצע שינוי אמיתי באמצעות טכנולוגיות חדשניות, אך גם חשיבה ממוקדת אנשים.

שיחה עם ירון פרץ, מנהל Epson ישראל, על איך עושים את זה
בשנת 1968 נולדה המדפסת הדיגיטלית הראשונה, ה-EP-101 של חברת Epson וערך חדש הגיח לעולם. הפך מייד ללהיט מכירות והביא עימו לעולם את בשורת הדפוס הדיגיטלי העסקי והביתי. בשנת 1978 הפכה טכנולוגיה חדשה אז – הטכנולוגיה הפיאזואלקטרית לבסיס עבור ראשי הדפסה וטכנולוגיית המפתח במדפסות הזרקת הדיו של Epson. השיטה אינה משתמשת בחום לפליטת דיו, כך שראשי ההדפסה עמידים יותר ושומרים על ביצועים מעולים לאורך זמן רב יותר. התקדמות בטכנולוגיה הפיאזואלקטרית הובילה לטכנולוגיית ראש ההדפסה PrecisionCore, המספקת איכות תמונה מדהימה במהירויות גבוהות משמעותית תוך צריכת חשמל נמוכה. טכנולוגיית ליבה זו מאפשרת מגוון רחב של יישומים בסביבות ביתיות, משרדיות, תעשייתיות ומסחריות.
המהלך הנועז הוביל ל-Epson Stylus Color, מדפסת הזרקת הדיו הצבעונית הראשונה בעולם – מוצר שביסס את תרבות הדפסת הצבע והתמונות הביתית.
על ידי פיתוח טכנולוגיית מיקרו-תצוגה (microdisplay), הביאה החברה לעולם חדשנות שהיא הכרחית לשחזור תמונות צבע ׳אמיתיות׳. מחקרי שוק ובדיקות עם לקוחות ברחבי העולם הביאו לדרכים חדשות וחדשנות גם בתחום ההקרנה ופותחו מקרנים שכיום משמשים במשרדים, בתים, בחינוך ובאמנות דיגיטלית באמצעות מיפוי הקרנה (projection mapping).
כיום, תחום המומחיות של Epson מתרחב מעבר להדפסה והקרנה. החידושים של החברה חוללו מהפכה בייצור. טכנולוגיית החישה שפותחו במעבדות החברה משפרת חיים, המחקר השוטף מוליד פתרונות לסוגיות סביבתיות ולחברה יש כיום רשת מכירות כלל-עולמית והיא מספקת מוצרים לאנשים בכל רחבי הגלובוס.
Epson מתגאה בכך שמאחורי ההצלחה והחדשנות שהיא מפגינה לאורך השנים עומדת בעצם פילוסופיה יפנית בשם Kaizen… תוכל להרחיב מעט?
״קאיזן (Kaizen) היא מילה יפנית שמשמעותה המילולית היא "שינוי טוב". בהקשר של מתודולוגיית ה-Lean (ייצור רזה) ששכללה החברה לאורך השנים, היא מייצגת את רעיון השיפור המתמיד. הכוונה היא לייצג דרך חיים המורכבת משיפורים קטנים רבים המצטברים לאורך זמן.

מדובר בגישה מוכרת ברחבי העולם כנדבך חיוני באסטרטגיה התחרותית של ארגונים. גישה זו שואפת לרתום כל אחד ואחת בארגון למרדף אחר שיפור יומיומי בכל תחומי הפעילות שלו. המטרה היא להטמיע תרבות של שיפור מתמיד בארגון באמצעות שינוי ההתנהגויות והאמונות של האנשים״.
מה העקרונות שמנחים כאן?
״כדי שהשינוי בארגון אכן יתרחש, יש לשלוט ביסודות, באוסף של עקרונות בסיס. עיקרון Kaizen הראשון נוגע למרכזיות הלקוח והוא חיוני בסביבה התובענית של ימינו, שבה ציפיות הלקוח משתנות ללא הרף וארגונים חייבים להסתגל בהתאם.
לכן, האסטרטגיה של כל חברה צריכה להתמקד בעיקרון הזה: לשפר באופן מתמיד את חווית הלקוח על ידי גילוי מה הלקוח רוצה, מהו הערך מנקודת מבטו, ולהציע לו את הפיתרון בצורה הטובה ביותר. כך לדוגמה, ארגונים חייבים להגיב לסביבה משתנה. יחד עם זאת, חיוני לפעול לפי גישת ״קודם כל השוק והאיכות״, המצביעה על כך שיש ערך רב יותר באספקת איכות ויעילות מוצר, גם אם מתחרים הנכנסים לשוק נוקטים גישה הפוכה.
העיקרון השני מתייחס לחשיבות של יעילות הזרימה, כלומר התנועה הנכונה של חומרים ומידע. כדי להשיג זרימת פעולות מושלמת. לאחר מכן, יש ליישם אוטומציה של משימות.
לאחר יצירת יעילות זרימה, המיקוד צריך לעבור ליעילות המשאבים ברצפת הייצור, המקום שבו נוצר הערך. העיקרון הזה עוסק באימוץ דפוס חשיבה של ירידה לשטח (לרצפת הייצור), זיהוי מה מוסיף ערך ומה לא. כך למשך צריך להכחיד בזבוז, ליצור סטנדרטיזציה של העבודה, לאמץ מעגלי SDCA (תקנן, בצע, בדוק, פעל) ו-PDCA (תכנן, בצע, בדוק, פעל), לשפר יעילות ציוד וכד׳.
רכיב חשוב נוסף הוא העצמה ומעורבות של אנשים (Empower and Engage People): כל אחד ואחת בארגון צריכים להיות מעורבים בתהליך השיפור המתמיד והיעדים האישיים והצוותיים שלהם צריכים להיות מיושרים עם אסטרטגיית השיפור. הארגון צריך לטפח סביבה נטולת שיפוטיות והאשמות כדי שאנשים ירגישו מעורבים וישתתפו במסע השיפור.
עיקרון נוסף קשור ליצירת סטנדרטים ויזואליים. חיוני שהארגון יבין את חשיבות הסטנדרטים כדרך הטובה ביותר הידועה לביצוע כל תהליך. ארגונים חייבים להיות מדעיים ושקופים בתקשורת עם האנשים על ידי שימוש בניהול ויזואלי ובנתונים להגדרת סטנדרטים.
בסוף היום די ברור שמדובר בפילוסופיה עסקית שהיא דרך חיים…״
המסרים של Epson מדברים הרבה על התקדמות, על חדשנות.
״בהחלט. מעבר לכל פסגה יש עוד פסגות לכבוד. שאיפות אינן דברים שאחרים מחליטים עליהם. הן שלנו להחליט. ללא קשר לתקופה, עלינו להתקדם קדימה. בבית, במשרד, במסחר ובתעשייה, בכל מקום, עלינו לקחת על עצמנו את האתגר לסגור מעגלי משאבים ולהוסיף ערך חדש למה שכבר נעשה בו שימוש. אנו משתמשים במה שאנו צריכים, כשאנו צריכים, ורק בכמות הדרושה.
זו גם הסיבה שאנו משקיעים כל כך הרבה בקיימות, בהגנה על הסביבה ובפתרון סוגיות חברתיות ברחבי העולם. החברה חושבת על פתרונות בקנה מידה עולמי כדי להגיע לכמה שיותר אנשים. החזון של Epson הוא להשתמש בטכנולוגיות חדשות כדי לפתור את בעיות העולם ולהגשים חלומות״.
דוגמאות?
״כחברת הדפסה מובילה, חיפשנו פתרונות לבזבוז נייר לאחר ההדפסה. התוצאה הייתה פיתוח ה-"PaperLab". ה-PaperLab היא מערכת המשרדית הראשונה בעולם לייצור נייר בתהליך יבש, המסוגלת לייצר נייר חדש מנייר משומש כמעט ללא שימוש במים.. הצגנו את המערכת והיא זכתה להצלחה גדולה בציבור. כיום, אנו פועלים ליישום ופיתוח של "טכנולוגיית סיבים יבשים" לחומרים אחרים מלבד נייר, יחד עם מגוון רחב של שותפים ליצירה משותפת (co-creation). נמשיך במאמצינו לספק ערך חדש לעולם לקראת השגת קיימות והעשרת קהילות״.
עוד דוגמאות?
״לפני מעל עשור, המיקוד העיקרי של Epson היה ייצור מדפסות לשוק הצילום. המדפסות של Epson שימשו גם כשיטה להגהה (proofing) ב חברות שהפיקו חוברות בכמויות גדולות, מכיוון שאיכות ההדפסה הייתה עקבית כל כך, הודות לראשי ההדפסה הפיאזואלקטריים של Epson. מתוך זיהוי האיכויות, צוות המו"פ ביפן החל לעבוד על מציאת שימושים נוספים עבור הטכנולוגיה. הם גילו במהירות שניתן להעביר כמעט כל סוג דיו דרך ראשי ההדפסה והם יתפקדו באותה רמה כמו הדיו על בסיס מים המשמש להדפסת תמונות והגהה. ואז, פתאום, בטווח של כ-18 חודשים, מגוון המוצרים שלנו התרחב דרמטית. עברנו לתחומי השילוט, הדפסת תוויות וטקסטיל… בשנת 2013 Epson נכנסה לשוק העברת הצבע בסובלימציה (dye sublimation transfer) ולהדפסה על חולצות טי… לא המצאנו את הסובלימציה, אבל חשבנו איך נוכל לקחת את היכולת שלנו לייצר באופן עקבי את איכות ההדפסה הטובה ביותר עם טווח הצבעים הרחב ביותר. איך נעביר את זה משוק הצילום וההגהה לשוק הסובלימציה?

כיום משתמשת החברה בטכנולוגיית PrecisionCore Micro TFP כדי לספק מהירויות הדפסה ועיבוד נתונים גבוהות יותר, מה שמביא לעלייה של עשרות אחוזים בפרודוקטיביות ובתחילת 2024 היא נכנסה לתחום מדפסות ה-Direct to Garment DTG לטובת הדפסת ביגוד.
כל המדפסות של Epson משתמשות בטכנולוגיית Micro Piezo. ראשי ההדפסה מנצלים גבישים פיאזואלקטריים הפועמים כאשר אותות חשמליים נשלחים אליהם על ידי המדפסת. טיפות עקביות להפליא, הן בצורתן והן בגודלן, מופקות כדי לספק הדפסות ברורות וחדות. ראשי הדפסה חלופיים אחרים בשוק משתמשים בגוף חימום כדי להרתיח את הדיו, מה שיוצר בועת אוויר הפולטת את הדיו דרך נחיר, וכתוצאה מכך הדפסות שעלולות להיות פחות מדויקות. היעדר חום בראש ההדפסה הפיאזואלקטרי של Epson פירושו פחות לחץ על ראש ההדפסה ואיכות הדפסה עקבית לאורך חיי ראש ההדפסה. האם פלא שיצרנים אחרים בוחרים להשתמש בראשי הדפסה פיאזואלקטריים של Epson בכל הזדמנות אפשרית?״
והפילוסופיה של Kaizen נמצאת לא רק במוצרים.
״נכון. תפיסת ה- Kaizenאינה נעצרת רק במדפסות שEpson מייצרת. פילוסופיה זו מחלחלת לכל דבר, החל ממחסניות דיו, דרך אריזות, ועד לבניינים שבהם עובדי Epson עובדים. כשהחברה נוסדה ליד חופי אגם סווה ביפן, מייסד החברה התחייב לעולם לא לזהם את האגם. והתחייבות זו היא שגורמת ל-Epson לחפש ללא הרף דרכים לשפר את השפעת החברה והלקוחות על הסביבה – לא משנה כמה קטנים השינויים.
כחלק מכך אנו מכוונים לשימוש 100% של אנרגיה מתחדשת, אוסרים על השימוש בפלסטיק חד-פעמי, מקטינים טביעת רגל פחמנית ומצמצמים צריכת אנרגיה.
לחברה יש גם "חזון סביבתי 2050" שמפרט את המחויבות החזקה של Epson להתמודדות עם סוגיות חברתיות מרכזיות כמו דקרבוניזציה (הפחתת פליטות פחמן) ומיחזור משאבים. דרך אגב, כחלק ממחויבות זו, Epson ביצעה מעבר גלובלי ל-100% אנרגיה מתחדשת בדצמבר 2023.
כדי להשיג את היעדים שהוגדרו ב"חזון סביבתי 2050" שלנו, קבענו יעדי ביניים לשנת 2025 באמצעות תהליך "תכנון לאחור" (back casting) – טכניקת תכנון שבה חזינו את התוצאה הרצויה לשנת 2050 וזיהינו תרחישים הנדרשים להשגת תוצאה זו. הקצינו למשימה כ-770 מיליון אירו על פני 10 שנים, עם דגש על דקרבוניזציה, מיחזור משאבים, ותוכנית מואצת לפיתוח טכנולוגיות סביבתיות.
אנו מקווים להגיע לשימוש מלא בחשמל מתחדש, הפחתת צריכת האנרגיה של ציוד ומתקנים, סילוק גזי חממה ולוגיסטיקה נטולת פחמן. בשלב ראשון, נמזער את צריכת האנרגיה שלנו הקשורה לייצור ולמוצרים, ונעבור למקורות חשמל מתחדשים. אנו שואפים גם להפחית את פליטות גזי החממה של לקוחותינו על ידי אספקת מוצרים בעלי טביעת רגל סביבתית קטנה יותר ומעבר ללוגיסטיקה נטולת פחמן. בנוסף, Epson תחל לחקור/לפתח טכנולוגיות ויישומים מעשיים לסילוק ולכידת גזי חממה מהאטמוספירה – למשל על ידי אגירת פחמן בחומרים ביולוגיים ושימוש בהם באופן קבוע-למחצה ביישומים שונים.
נשנה באופן דרמטי את אופן השימוש שלנו בהון הטבעי של העולם. נהפוך לחופשיים ממשאבי תהום עד 2050. במקום זאת, ננצל מתכות, פלסטיק ומינרלים אחרים שנכרו בעבר ומוחזרו כמשאבים על-קרקעיים, יחד עם מקורות אנרגיה מתחדשים כגון אנרגיית שמש, רוח, מים, חום גיאותרמי, עץ ומשאבי ביומסה״.