שבת , מאי 4 2024
Home > חדשות > בעקבות המלחמה, קבוצת בני נוער מירושלים יזמה אפליקציית ניווט עבור אנשים נכים

בעקבות המלחמה, קבוצת בני נוער מירושלים יזמה אפליקציית ניווט עבור אנשים נכים

השבוע נערך ברמות בירושלים אירוע אמצע הדרך של תכנית הדגל הייחודית לבני נוער של עמותת "מחשבה טובה" – "אקו טק" .

צילום אהרון שרייבר

 בארוע הוצגו יוזמות ופיתוחים טכנולוגיים של בני נוער בפני שופטים מעולמות הטכנולוגיה והחינוך.

 קבוצת נערים בני 14 שמשתתפים בתכנית אקוטק י-ם (רמות), איתי נדב, עוז בן צור, הדר בן צור, וגבריאל קרמר פיתחו מיזם מרגש, בעקבות מספר הפצועים וקטועי הגפיים הגבוה במלחמה הנוכחית וחוסר המודעות והמענה לנגישות נכים. הנערים תכננו אפליקציית ניווט עבור אנשים נכים.

 כאמור, השנה בעקבות המלחמה התווספו לצערנו אלפי נכים חדשים למעגל המוגבלות בתנועה (נפגעי 7/10, חיילים פצועי מלחמה) שנאלצים להסתגל למצבם ולכל מה שקשור לנגישות.

הנערים הבינו כי קיים צורך בהנגשת ידע מותאם לנכים בסביבה בה הם נעים, ולכן פיתחו אפליקציית ניווט עבור נכים שתהווה פתרון על מנת לאפשר להם לנווט מנקודה לנקודה, כאשר הפלטפורמה תציע למשתמשים דרכים ומסלולים בעלי נגישות, ותעדכן מראש כאשר המסלול או המקום אליו הם רוצים להגיע אינו נגיש עבורם. בכך ימנעו מבזבוז זמן, טרחה מיותרת ובעיקר עוגמת נפש.

בנוסף, האפליקציה תסמן גם מעברי מדרכות, רחובות חסומים לגישה ועוד.

קרדיט אהרון שרייבר

 האפליקציה בעלת אופי חברתי ושיתופי, כך שהמשתמשים בה הם קהילה פעילה, ויוכלו לעדכן בזמן אמת על מקומות ואזורים חסומים לגישה.

כמו כן, כחלק מהמיזם הנערים מגבשים פורום בנושאי זכויותיהם של נכים, סיוע במיצוי זכויות, ועוד.

 לדברי איתי נדב, אחד מהנערים שפיתחו את המיזם: "בחרנו לפתח את המיזם משתי סיבות : סבא של שניים מחברי הקבוצה הוא נכה, כך שהבעיה מוכרת להם ברמה האישית, וכמן כן כמות הפצועים והנכים בישראל עלתה מאד לצערנו בגלל המלחמה ועם זאת עדיין לא קיימת נגישות ויכולת למצוא פתרון הולם לבעיה של אנשים רבים.

בזכות האפליקציה שתכננו (כמו וויז) יוכלו אנשים נכים עם כסאות גלגלית למצוא דרכים נגישות בכול מקום וכך נוכל לעזור להם בחיי היום יום להתנייד ממקום למקום וללא קושי וחוסר ודאות איפה הדרך נגישה ואיפה אין להם יכולת לעבור.  הנכה למעשה נכנס לאפליקציה רושם את המקום אליו הוא רוצה להגיע והאפליקציה תסמן לו את הדרך הנגישה הקצרה ביותר.
ובמידה והדרך חסומה (ע"י משאית, שיפוצים וכו) האפליקציה תציע לו דרך חליפית.
לפתרון שפיתחנו יש כמה יתרונות, בניהם : יתרון בניווט מהיר יותר ממקום למקום,  מציאת מקומות נגישים, קהילה שיש לה מטרה משותפת וכמו כן המשתמשים יוכלו לדווח באפליקציה על מכשולים וחפצים שנתקעים בהם בדרך ולעזור לקהילה כולה".

 עמותת מחשבה טובה מחברת נוער מהפריפריה החברתית שמגיע מכל קצוות החברה הישראלית ומובילה אותם לקדמת הטכנולוגיה ולעשייה חברתית, ובהמשך להשתלבותם בתפקידים משמעותיים טכנולוגיים בצבא, בלימודים ובמקומות עבודה בהייטק, סייבר וכו .

קרדיט אהרון שרייבר

כחלק מהתכנית, נדרשים בני הנוער ליצור מהשלב הראשון מיזם טכנולוגי חדשני שיתן מענה לבעיות חברתיות וסביבתיות קיימות.  לאורך כל השנה הקבוצות פועלות לפיתוח הרעיון והמיזם, וכשלב ביניים הם יציגו, כאמור,  בפני צוות שופטים את המיזמים, במטרה לקבל הערות ותובנות להמשך הפיתוח והצגתו בסוף השנה כמוצר סופי.

 החיבור בין הקבוצות והמענה לכאב וצורך שעולה מהשטח מתהווה במסגרת התכנית המעמיקה לבני נוער מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל, אשר נועדה לחשוף את בני הנוער להיכרות עם עולם ההייטק והאפשרויות הגלומות בו, נולדו במהלך השנה המאתגרת שעברנו, מיזמים טכנולוגיים יוצאי דופן וחדשניים.  התכנית מבוססת על מודל עבודה של חונכות, דוגמה אישית וחשיפה לסביבות חיים שונות ועבודות מעוררות השראה ובני הנוער המוכשרים נחשפו לכלים ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים והעשירו את הידע שלהם בשימוש בתוכנות מתקדמות כדי שיעניקו להם קרש קפיצה לעתיד.

בין המשתתפים נערים ונערות מקבוצות שונות בחברה הישראלית ולכולם מטרה משותפת – ללמוד ולהצליח להשתלב בעולם הטכנולוגי תוך העצמה אישית ופיתוח מנהיגות ויזמות

התכנית מתקיימת ביקנעם, לוד, פתח תקווה, ירושלים ועוד , ומגיעים אליה נוער מכל קשת המרקם הישראלי: ערבים, יהודים, דתיים וחילונים, אשר פיתחו מיזמים מתוך השקפת עולמם ולא פעם לטובת צורך שעלה במעגלים הקרובים להם .

 לסיכום מציין אהרון שרייבר, מנהל המעבדות החברתיות בעמותה: "השבוע בני הנוער משתתפי הקורס הציגו בפעם הראשונה את המיזמים שעליהם עבדו כל כך קשה בחודשים האחרונים. הם עברו כברת דרך רצינית, יישמו את כל הנלמד בשיעורי היזמות ואכן ראו בהצגה של המיזם שהכינו, שהם חשבו על כל פרט ופרט, ידעו לענות על כל השאלות של השופטים בצורה מקצועית רצינית ועניינית, והכי חשוב, בפעם הראשונה עמדו מול קהל והציגו בצורה מושלמת את המיזם שעליהם עבדו כל כך קשה. הם אלופים אמיתיים ועתידם סלול בפניהם!"

כדי להמשיך ולקיים את התוכניות , עגלו לטובה למען  עמותת מחשבה טובה

About מאיר עשת

Check Also

יומולדת 1000 – לא נחגוג בגדול?

36 מקרני Epson גוייסו להקרנת ענק שכיסתה 17,000 מ"ר של אחד מאתרי התיירות הידועים בעולם: מנזר …

נגישות