אם אתם שכירים, יש סיכוי גדול מאוד שהמדינה חייבת לכם כסף שאתם לא יודעים עליו. מי שעוזרים לכם למצוא את הכסף הזה וגם לדאוג שתתבצע הפקדה שלו לחשבון הבנק שלכם הם Fibo. סטארטאפ הפינטק Fibo הוקם בשנת 2018 במסגרת תוכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה, על-ידי רועי קמחי המכהן כמנכ"ל, איתמר אפלבלט כ-CTO ודנה מיולגאי כ-CPO. החברה כבר מצאו עבור שכירי ישראל החזרי מס בשווי כמה מליוני שקלים . אחד המשקיעים הראשונים בחברה וגם יו״ר הדירקטוריון, הוא היזם אורי לוין.
אפלבלט ישב לספר לנו, כיצד Fibo עוזרת לאנשים לגלות בחינם אם המדינה חייבת להם כספים וחוסכת להם תהליך בירוקרטי ארוך ומסורבל.
מדוע יש צורך לשכירים בישראל להשתמש בשירות כמו Fibo?
"שכירים בשוק העבודה משלמים בהרבה מקרים יותר מדי מס למדינה. זה קורה, כי מי שאחראי על הורדת המיסים של העובד הוא המעסיק, אבל המעסיק לא מודע למצב המיסוי הפרטני של כל שכיר בעסק שלו. בין אם מדובר במצב ההשקעות שלו, הביטוחים והפנסיות. כמו כן, החזרי מס יכולים לנבוע מסיבות שונות: החלפת מקומות עבודה, אבטלה, השקעות בשוק ההון, ביטוח חיים או משכנתא ועוד. כל אלו משפיעים על הזכאות להחזר מס. זאת הסיבה שאנחנו מאפשרים לשכירים לגלות אם המדינה חייבת להם כסף, בתהליך אונליין קצר ופשוט, כשאת הבדיקה אנחנו עושים בשבילם, בלי לרוץ לחפשי טפסי 106 ממעסיקים ב-6 השנים האחרונות. "
מה השירות ש-Fibo מציע למשתמשים שלו?
"אנחנו בודקים ללא עלות עבור המשתמש, אם הוא זכאי להחזר כספי מהמדינה עבור שש השנים האחרונות. אם לפני השקת השירות שלנו, שכירים היו צריכים לגשת לרואה חשבון ולבקש המון טפסים מגופים שונים, עכשיו אנחנו מוצאים אותם עבורם. Fibo חוסך לאנשים את הבירוקרטיה מול אותם גופים, הלימוד של עולם התוכן הזה ואת התשלום לרואה חשבון, שאגב, עדיין מבקש להשיג לו את הטפסים".
מה העלויות של המשתמש עבור השירות?
"את הבדיקה אנחנו עושים ללא עלות, והיא כוללת איסוף מידע ממס הכנסה וביטוח לאומי. משתמשים שמעוניינים שנבצע עבורם את את הגשת הבקשה והטיפול מול מס הכנסה, משלמים עמלה. במצב כזה, עלות השירות היא 12% עד תקרת תשלום של 1,500 ש״ח. אם ההחזר נמוך מ-250 ש״ח, השירות בחינם. אם גובה ההחזר הוא מתחת ל-250 שקל – הטיפול הוא בחינם".
כיצד הטכנולוגיה שלכם עובדת?
"המוצר שלנו מורכב מבוט המבצע פעולות של רואה חשבון בצורה אוטומטית, כאשר המערכת מתממשקת לגופים ממשלתיים וחברות רבות. המערכת מבצעת ניתוח של המידע המתקבל באמצעות טכנולוגיות של עיבוד שפה טבעית ו-OCR.
"את הבדיקה עבור המשתמש מבצע האלגוריתם שלנו, כאשר במקרים של לקוחות מורכבים, חלק מהצוות של תמיכת הלקוחות מבצע מעברים ידניים על המידע, אבל המאסה הקריטית מתבצעת באופן אוטומטי. עבור הפעלת השירות, המידע על המשתמשים וחיווי על הסטטוס של כל לקוח, פיתחנו מערכת משלנו, ששומרת את המידע בשירות Amazon Relational Database Service (RDS) של אמזון ווב סרוויס AWS. זהו שירות מנוהל שמקל על הקמה, הפעלה וקנה מידה של מסד נתונים יחסי בענן. הוא מספק יכולת חסכונית ושינוי גודל, תוך ניהול משימות גוזלות זמן בניהול מסדי נתונים. כל היכולות האלו אפשרו לנו להתמקד בפיתוח המוצר שלנו. מלבד השירות הזה, פתרונות האוטומציה שלנו פועלים באמצעות AWS Lambda המאפשר הרצת קודים בצורה וירטואלית על אפליקציות ושירותים".
מה הסיבה שבחרתם לפתח אפליקציה להחזרי מס?
"דנה, רועי ואני למדנו מדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה והחלטנו להקים יחד סטארטאפ. באחת השיחות על תחומים בהם אנחנו יכולים לפעול שוחחנו גם על החזרי מס וכמה החוויה שלנו לא התנהלה בצורה חלקה, כשרצינו לברר אם מגיע לנו החזר כזה. התהליך המאתגר הזה היה בנוסף לתשלום עבור רואה חשבון שגם ביקש מאיתנו להשיג עבורו מסמכים שהיה לא פשוט להשיג. במהלך השיחה, התחלנו לחקור, וראינו שאנחנו לא לבד, ולפי דו״ח מבקר המדינה 91 אחוז מאוכלוסיית השכירים לא מבצעת את התהליך ושהרבה אנשים בכלל לא מודעים לכך שיש סיכוי שהמדינה חייבת להם כסף. כאן הבנו שכנראה עלינו על רעיון ואנחנו צריך להתחיל לחקור אותו. מה שמפתיע, שאף אחד משלושתנו לא הגיע מעולם ראיית החשבון, אלא מהתחומים הטכנולוגיים, אבל מהר מאוד התאהבנו בענף המיסים. הסיבה להתאהבות שלנו בתחום הזה, היא האתגר בהחזרת כספים אשר שייכים לתושבי המדינה, אבל הם מתקשים לקבל אותו".
באילו עוד שירותים של אמזון ווב סרוויס AWS אתם משתמשים?
"עבור כל התוכן שאנחנו מנתחים במסמכים שמגיעים אלינו, אנחנו משתמשים בשירות Amazon DynamoDB. זהו מסד נתונים מסוג NoSQL המנוהל באופן מלא. אנחנו גם משתמשים ב- Amazon CloudFront המשמש להעברה מהירה ומאובטחת של תוכן (CDN) וכמובן -Amazon S3 עבור שירותי האחסון של החברה ו-Amazon EC2 לשירותי המחשוב בענן".