כך אומרת גל ברזילי, מייסדת שותפה ו-COO ב-Boosst, סטרטאפ שמנסה ליצור קשר בין קונים ומוכרים של עסקים קטנים ובינוניים בכל העולם ברשת, בהליך שקוף לחלוטין תוך חיסכון בעלויות התיווך. " ברזילי, הקימה את הסטרטאפ יחד עם שותפיה לתוכנית Zell באוניברסיטת רייכמן.
איך נולד הרעיון ל-Boosst?
"עומר זילברמן ה-CEO ומור שלזינגר, ה-CTO, למדו איתי ביחד באוניברסיטת רייכמן בתוכנית ZELL להקמת סטארטאפים. חיפשנו וחקרנו מספר רעיונות לסטארט-אפ , אבל הרקע המשפחתי שלנו שכלל הכרה מוקדמת עם ניהול של עסקים ומכירה וקנייה של עסקים ריתק אותנו והוביל אותנו לחקירת תחום המכירה / קנייה של עסקים קטנים. הכרתי את הבעיה גם ברמה האישית, שני ההורים שלי, הם בעלי עסקים קטנים שחושבים מה לעשות עם העסק לקראת השנים הבאות. מעבר לסיפור האישי שלי, זאת בעיה של דור שלם, הבייבי בומרס, שבנו עסקים קטנים ובינוניים במשך העשורים האחרונים, ומתקרבים לגיל פרישה. גילינו את הצורך בפלטפורמה נגישה, ידידותית ואון-ליינית לקניה ומכירה של עסקים שהתקשו בשימוש בפתרון הקים כיום "מתווך/סוכן מקומי".
איך אפשר למכור עסק קטן. זה מאוד קשה להעריך אותו ולתמחר אותו בהתאם. מה אתם מציעים?
"זה באמת אתגר, ודורש ידע והשוק הזה עדיין לא מפותח יחסית. בשביל להתמודד עם הבעיה הזאת התחלנו עם עסקים מקוונים. המערכת שלנו, יכולה להתחבר למערכות המוכר, לשלוף את כל נתוני החנות (פיננסים / תפעוליים / שיווקיים) ובעזרת מודלים שפיתחנו להציע הערכת שווי אוטומטית תוך זמן קצר. מבחינת המוכר מדובר בתהליך שלוקח דקות ספורות ובסופו הוא יכול לקבל הערכת שווי אמיתית לעסק שלו".
אתם לוקחים בחשבון פרמטרים נוספים?
"בהחלט. אנחנו מבקשים עלויות שיווק, עלויות ייצור וכל מידע אחר שהמערכת שלנו יכולה להבין בצורה אוטומטית. כיום בעולם המכירות המקוונות אבל גם בעולם "העסקי הישן" רוב מכריע של נתוני העסק: מכירות, שיווק, כספים ועוד קיים במערכות מחשוב והיכולת שלנו להתממשק, לשאוב את הנתונים, ולנתח אותם בכלים מתוחכמים נותן לנו יתרון על פני האלטרנטיבות הקיימות."
איך הגעתם לכל הלקוחות הללו?
"קודם כל יש התעוררות עצומה בכל הקשור לקנייה ומכירה של עסקים מקוונים. זה גם אפקט של תקופת הקורונה, שמשקיעים זיהו לאן העסקים האלה יכולים להגיע, וגם היום במצב כלכלי מאתגר יותר, עדיין רואים את האופק המשמעותי שיש לעסקים כאלו. את עיקר מאמצי השיווק שלנו השקענו בחברות המספקות שירותים לחברות האלה, ועזרנו להן להבין שאנחנו יכולים ליצור ערך משמעותי ללקוחות שלהם. גם לאלו המעוניינים למכור, וגם לאלה שמעוניינים רק לבדוק ולהעריך את עצמם מול השוק.״
למה זה משתלם לקונים ולמוכרים לעומת מתווכים רגילים?
"במהלך סקרי השוק גילינו כי קיימים עסקים רבים שאין להם נגישות למתווך מקומי, ואם כבר קיימת נגישות התהליך עבורם הוא ארוך, מורכב ולא תמיד מובן. בנוסף זיהינו כי יש דור גדול של יזמים ברשת ,אשר מורגל לקבל שירותים ברשת באמצעות כלים און ליין ונרתע "משירותי תיווך של העולם הישן". עבורם אנחנו אלטרנטיבה מועדפת על פני הסוכן המקומי.
עברתם בשנה האחרונה דרך שני אקסלרטורים, מה תוכלי לספר לנו עליהם?
"האקסלרטור הראשון שהשתתפנו בו היה של AWS Startup Loft Accelerator, שם קיבלנו למעשה תמיכה מקיפה לכל הנושא של להפוך את הרעיון שלנו למוצר חי ועובד, ובנוסף גישה למומחים של AWS בכל תחום גם מעבר לטכנולוגי, אם זה שיווק, מכירות, בניית צוות ועוד. בעקבות התמיכה המקיפה, בחרנו להשתמש בפלטפורמת הענן של AWS, שמציעה לנו סביבה מאובטחת וגמישה לצרכים שלנו. בהמשך עברנו לניו יורק והשתתפנו גם באקסלרטור של Techstars שנחשב לאחד מהמובילים בעולם, ושם גם התמקדנו יותר בהיכרות עם השוק האמריקאי".
היכן אתם היום ואיפה את רואה את Boosst עוד שנה מהיום?
"אנחנו מתקדמים בקצב מהיר, ומרחיבים כל הזמן את זירות הפעילות שלנו, בנוסף אנחנו מרחיבים כל הזמן את מקורות המידע שלנו והיכולות הטכנולוגיות ומכניסים עוד פרמטרים שמאפשרים לקבל החלטה מדויקת לכל הצדדים. בשלב זה אנו מרוכזים בקנייה ומכירה של עסקי און-ליין. בזירת המסחר שלנו אנו מייצגים למעלה מ-100 עסקים בתחום. כמו כן קונים עם כ-500 מיליון דולר הון זמין לרכישה ובימים אלו אנו מנהלים במקביל מספר תהליכי מכירה הנמצאים בשלבים שונים. אנו מתכננים בשנה הקרובה לצאת לגיוס נוסף אשר בעזרתו נוכל להציע את הפלטפורמה גם לעסקים פיזיים ואנו משוכנעים שגם עבורם הפתרון שלנו יהיה הפתרון המועדף בשל: הנגישות בעולם הפיזי והווירטואלי, קישוריות לנתונים, היכולת האנליטית של כלי הערכת השווי, ואוסף הכלים אשר תומכים בתהליך (חדר הנתונים, שירותים משפטיים ויתכן וגם פלטפורמת לקבלת הלוואות לתהליך הקנייה)."