יום שישי , מרץ 29 2024
Home > היי טק > רפואי וביו-מד > מהם החידושים הטכנולוגיים בעולם ניתוחי המפרקים?

מהם החידושים הטכנולוגיים בעולם ניתוחי המפרקים?


המציאות עולה כל דמיון ומה שנחשב בעבר לסוג של מדע בדיוני הופך לעובדות בשטח. כולם רוצים להוביל את המהפכה ומנתחים אורטופדיים כבר מיישמים את הטכנולוגיה המתקדמת במסגרת ניתוחי מפרקים.
ניתוח החלפת מפרק הוא פרוצדורה כירורגית במהלכה מוחלף אזור פגוע במפרק במשתל מלאכותי. המשתלים המלאכותיים העכשוויים אף הם שיא הקדמה ועשויים מחומרים ייחודיים המאפשרים תנועה טבעית של המפרק. כיום, הודות לטכנולוגיה מתקדמת, תוצאות הניתוח מחזיקות מעמד למשך 15-20 שנה ומשפרות משמעותית את איכות החיים של המטופלים.
אז מה השתנה בתחום ואיך החידושים הטכנולוגיים עזרו לו לזנק קדימה?

שיטות מתקדמות – חזרה מהירה יותר לשגרה
ראשית, אלה השיטות המתקדמות בהן משתמשים המנתחים על מנת להסב פחות נזק ולהפחית א הטראומה הנגרמת לגוף. החלפת מפרק ירך כיום מתבצעת בגישה הקדמית שמאפשרת להקטין את החתן ולהחליף את המפרק ללא חיתוך השריר וכך לקצר באופן משמעותי את תקופת השיקום ומגבלותיה. כמו כן, היות ובשיטה זו המטופל שוכב על גבו ניתן גם לשלוט טוב יותר באורך הרגליים ולמנוע מצב של צליעה.

שתלים מתקדמים שעושים הבדל גדול
שנית, השתלים עצמם מתקדמים מאוד עשויים מטיטניום עמיד וחזק ומסייעת בהגברת יציבות הירך וטווח התנועה, כך שהמטופלים שעברו ניתוח מפרקים יכולים לשוב לפעילות מוקדם יותר. כמובן שיש חשיבות רבה לשתלים בהתאמה אישית מבחינה צורה ומתאר שאף הם מסייעים לחזרה לשגרה. השתלים דומים במבנה שלהם למפרק הטבעי כאשר בחלק החיצוני של השתלים המתקדמים יש נקבוביות אשר שם על מנת להיצמד לעצם ולעודד אותה לצמוח לתוכו ולהפוך בסופו של דבר לחלק בלתי נפרד ממנה. את השתל מרכיבים בפנים העצם על מנת שהוא יתפקד כסוג של מתווך בין משטח ההחלקה לעצם עצמה.

תנו לרובוט לדייק את התוצאה
אבל עם כל הכבוד לכל החידושים הללו, אין ספק שגולת הכותרת של חידושים טכנולוגיים בעולם ניתוחי המפרקים קשור לרובוטים ולכניסתה של בינה מלאכותית לחדר הניתוח להעלאת הדיוק וההצלחה בהחלפת המפרק. זרוע רובוטית יכולה לסייע בהחלפת ברך ולהעלות את שיעור הדיוק. הכירו את OMNIBotics, רובוט חדשני שפותח לתחום ויכולה לפצות על המגבלות האנושיות הטבעיות של המנתח, כי הרי כל שינוי אפילו בזעיר בהנחת ברך חלופית עשוי להתבטא בחוסר התאמה מושלמת.
המערכת של הרובוט מתבססת על סריקה ויכולה ליצור תמונה תלת ממדית של המפרק לתכנון נכון יותר של הניתוח כאשר הרובוט יכול לקרוא בצורה דיגיטלית רציפה את  המתח בין השוק לבין הירך, שמשחק תפקיד קריטי בהצלחה הניתוח. הרובוט מציג בפני המנתח את מצב הברך ומציע לו פרמטריים ניתוחים עד דיוק הנקודות שבהן צריך לבצע את הניתוח, כולל סיוע בחיתוך העצמות ושמירה על האיזון הנדרש בין הברך וציר הברך להפחתת הקשיון.
במילים אחרות: הרובוט מסייע בהשגת תוצאות טובות יותר ואפילו בצמצום משך הריפוי והשיקום בשל הדיוק ותשומת הלב לאנטומיה. למעשה, על פי מחקרים, רמת שביעות הרצון של המנותחים שעברו ניתוח החלפת ברך רובוטי עומדת עד 96.5%  שנה לאחר הניתוח.

עולם הטכנולוגיה לא עוצר לרגע לא מבחינת חומרים מתקדמים ושיטות עם הוכחות בשטח ולא מבחינת פיתוחים של רובוטים שיודעים לבצע את העבודה בפועל ולשפר באופן משמעותי את התוצאות. בבואכם לעבור ניתוח החלפת מפרקים בירך או בברך בדקו באיזו שיטה הניתוח מבוצע, באילו שתלים מדובר והאם יש מעורבות של רובוט במהלך הניתוח וכמובן פנו למומחה בעל המלצות שמיישם בפרוצדורות שהוא מבצע את הפיתוחים המתקדמים כדי שתיהנו ממיטב הקדמה ומהתוצאות הטובות ביותר.

About מאיר עשת

Check Also

קורנית ויז'ן מאיצה את פיתוח שתל הקרנית המלאכותי שלה ומצטרפת ל-3DEXPERIENCE Lab של דאסו סיסטמס.

3DEXPERIENCE Lab של דאסו סיסטמס מצרפת את קורנית ויז'ן, סטארט-אפ ישראלי פורץ דרך, למעבדת החדשנות …

נגישות