שבת , מאי 18 2024
Home > נושאים בכותרות > קוד פתוח ו- DEVOPS > חרות תוכנה חשובה היום יותר מתמיד

חרות תוכנה חשובה היום יותר מתמיד

מאת יאן וילדבור, אוונגליסט תוכנה של רד האט ב- EMEA (אירופה מזרח תיכון ואפריקה)

מדי שנה מציינים בחודש ספטמבר את יום חרות התוכנה העולמי. קוד פתוח ותוכנה חופשית מהווים היום ביטויים נרדפים בתעשיית התוכנה, שבגדול הינה עדיין תחום חדש יחסית של מחשוב. עם זאת, ניתן לתארך את יוזמת קוד פתוח המוקדמת ביותר הידועה לשנת 1911, כאשר הנרי פורד צירף יחד קבוצה של יצרני מכוניות אמריקנים, ששיתפו ביניהם טכנולוגיה באופן פתוח ללא רווח כספי. בדומה לכך, בשנות ה- 50 של המאה ה- 20, החלה יצרנית המכוניות השבדית וולוו לפתוח את פטנט התכנון של חגורת הבטיחות בעלת שלוש נקודות החיבור, לשימושם החופשי של יצרני מכוניות אחרים.

יאן וילדבור

באוניברסיטאות, בחברות גדולות וגופים ציבוריים, שיתוף תוכנה היה הנורמה. מחשבים היו יקרים מאוד, ייעודיים, ומרבית התוכנה פותחה פחות או יותר מבראשית לפתרון בעיות ספציפיות. במהלך השנים הפכו מחשבים ליותר נפוצים וסטנדרטיים, כך שניתן היה להפריד תוכנה מחומרה, מה שפתח את הדרך לחברות תוכנה טהורות, שהחליטו כי הן צריכות להגן על קוד המקור של מוצריהן.

תוכנה קניינית הפכה לנורמה

תוכנה קניינית (Proprietary) נתנה לחברות יתרון תחרותי, ובנעילת גישה לקוד מקור נפסק שיתוף פעולה בין חברות. תוכנת קוד פתוח חינמית (FOSS) הפכה לנושא נישתי, שרק  מעטים השתתפו בו.

עם זאת, מספר דוגמאות ראויות לציון טיפחו את רוח התוכנה החופשית ובקוד פתוח. פרויקט אחד כזה, GNU, שהבדיל את עצמו מיוניקס, היה מערכת הפעלה FOSS שפותחה לראשונה ב- 1985. באותה תקופה יוניקס הייתה מערכת הפעלה קניינית פופולרית, כך שהרעיון היה ליצור מערכת הפעלה תואמת יוניקס, שתהיה זמינה באופן חופשי לכל אחד.

כמובן שאי אפשר לדבר על ההיסטוריה של FOSS בלי לציין את לינוס טרוואלדס ומערכת הפעלה לינוקס. אך היו הרבה יותר חידושי קוד פתוח ב- 40 השנים האחרונות שסייעו להביא קוד פתוח פעם נוספת לזרם המרכזי – Apache Web Server, מערכת ההפעלה Android, PHP, MySQL, OpenJDK (גרסת קוד פתוח של פלטפורמת ג'אווה), ו- Netscape (מישהו זוכר אותה?), אם לציין רק אחדים.

היום, מרבית חידושי הטכנולוגיה החדשניים באים מקהילות קוד פתוח – AI (בינה מלאכותית) ו- ML (למידת מכונה), קונטיינרים ו- Kubernetes. הרישוי של קוד פתוח אפילו השפיע על יצירת ה- Creative Commons License, בין חידושים משפטיים אחרים.

במהלך יותר מ- 100 שנים ראינו דוגמאות כיצד שיתוף, חשיבה על רעיונות, מוצרים ופרויקטים הזמינים לשינוי, הרחבה ופיתוח מחדש, הביאו לטכנולוגיה טובה יותר. כך שאין זה מפתיע שהשימוש הארגוני בקוד פתוח עולה – בדוח מצב הקוד הפתוח הארגוני’ ביוזמת רד האט,אמרו 95% מהמשיבים כי יש לו חשיבות אסטרטגית לעסקיהם, ו- 77% הסכימו כי קוד פתוח ארגוני ימשיך לצמוח.

חרות תוכנה חשובה יותר מתמיד

יש דוגמאות רבות של FOSS, את חלקן כולנו מכירים, כמו Android, ואחרות שרק אנשי תעשיית הטכנולוגיה עשויים להכיר, כמו Kubernetes. אך אחד ההיבטים החשובים ביותר של פיתוח תוכנת קוד פתוח, צריך להיות היכולת של אנשים וארגונים לשתף פעולה באופן פתוח כדי לפתור אחדות מהבעיות הבוערות ביותר בעולם.

רעיונות צומחים חזק יותר עם קוד פתוח, וזו אמונה פשוטה ועם זאת רבת עוצמה שקוד פתוח עזר לשנות את הטכנולוגיה.

לדוגמה, נתונים פתוחים עוזרים לשמר צורות חיים ומורשת בצ'ילה. חומרה פתוחה מסייעת לגילויים מדעיים פורצי דרך, ומאפשרים לסטודנטים לגדל את האוכל שלהם בכיתות לימוד.

קוד פתוח עוזר לארגון יוניסף למפות כל בית ספר בעולם ולהציג את הקשר בין בתי הספר בזמן אמת. קוד פתוח עוזר לארגון גרינפיס לתכנן פלטפורמה חדשה לגמרי של מעורבות גלובלית, כדי לעזור לקשר מיליוני תומכים לפרויקטים החשובים להם מהם. המכנה המשותף כאן הוא שהרעיון של שיתוף פעולה ושיתופיות הוא זה שמביא להצלחתם של פרויקטים אלה.

מהי חרות תוכנה?

חופש לשימוש: החרות להריץ כל תוכנית שמישהו רוצה, עבור כל מטרה.

חופש לימוד: החרות ללמוד כיצד התוכנית עובדת, ולשנות אותה.

חופש להפיץ: החרות להפצה חוזרת של עותקים כשניתן לעזור לאחרים.

חופש לשנות: החרות להפיץ לאנשים אחרים עותקים של גרסאות בהן נעשו שינויים.

חופש לגשת: חרות לגשת לקוד המקור של התוכנה.

איפה היינו בלי חרות תוכנה? למשל, מיפוי בתי הספר ברחבי העולם לא היה מתאפשר בלעדיה. בעולם בו תוכנה הינה קניינית, בו יש מחיר לגישה לקוד, היה נמנע מרוב בני האדם ליהנות מכך.

בכל תפקיד בארגון, זו אחריות העוסקים בכך להבטיח כי טכנולוגיה ותוכנה יישארו חופשיות, ושכל מי שמעוניין בכך תהיה לו גישה אליהן. ניתן לעשות זאת על ידי תרומת זמן, כסף ומשאבים לפרויקטים וגופים של תוכנות קוד פתוח, ואפשר לעשות זאת על ידי הבעת תמיכה בתוכנת קוד פתוח חופשית.

About מאיר עשת

Check Also

רד האט משיקה את פלטפורמת הפיתוח בקוד פתוח Red Hat Developer Hub

הפלטפורמה מאיצה את תהליכי הפיתוח והייצור תוך שיתופיות ותקינה רד האט (Red Hat), הספקית המובילה …

נגישות