כל פעילות עסקית או ארגונית מחייבת שימוש בשירותי תקשורת. הבעיה העיקרית היא שיש המון פתרונות בשוק ולא כל בעל עסק יודע מהו הפתרון המתאים עבור הצרכים של העסק שלו.
איזה פתרונות תקשורת מוצעים כיום בשוק?
למעשה, אפשר לחלק אותם לשני סוגים:
פתרונות תקשורת לעסקים קטנים המותקנים בבית העסק עצמו – כלומר, ציוד תקשורת כמו, מרכזיה, נתב, מתגים וכו', כל אלה יותקנו בבית העסק. בעל העסק יכול לבחור האם לרכוש את הציוד או לשלם עליו דמי שכירות מדי חודש. מעבר לכך, עליו גם לקחת בחשבון תשלומים על השירותים, הרישיונות הנדרשים וכמו כן תשלום על שדרוגים ועדכונים.
פתרונות תקשורת לעסקים וירטואליים – כאן מדובר על התקנה של הדברים ההכרחיים בלבד בבית העסק. לדוגמה, טלפוני קצה. כל שאר השירותים והפתרונות יהיה אצל ספק השירות הנבחר. לדוגמה, אחד מהמודלים הפופולאריים כיום הוא שימוש בשירות ענן. את השירות אפשר לקבל באמצעות קו תקשורת ייעודי או באמצעות רשת האינטרנט. כאשר בעל העסק בוחר בשירות ענן, הוא משלים דמי שכירות נמוכים יחסית על השירותים הנדרשים וכמו כן על הטיפול בציוד והתחזוקה שלו.
אגב, כאן נציין שעדיין מרבית הלקוחות בארץ, בוחרים דווקא בפתרונות מהסוג הראשון שצוין לעיל ולא מהסוג השני (שירות ענן). לטווח הארוך, אפשר לראות שהדבר לא יעיל ויקר כלכלית.
למה עסקים בוחרים בפתרון פחות כלכליים בכל הקשור לשירותי תקשורת לעסק?
הסיבה היא משום שאין להם הרבה ידע בנושא ובשל כך הם נופלים ל"מלכודות דבש".
על כן, חשוב מאוד להכיר את התחום וזאת על מנת להימנע ממצב של הוצאות הולכות וגדלות.
פתרונות תקשורת לעסקים – מה חשוב שתדעו?
1. עלויות של רישיונות – אם בחרתם בחיבור מסוג SIP, קחו בחשבון שעליכם לרכוש רישיונות מתאימים. אלו יאפשרו לכם להשתמש בשירותי ה- SIP.
2. עלויות ציוד נלווה – אי אפשר להפעיל ציוד תקשורת ללא ציוד נלווה. זה כולל שימוש בטלפונים, מסופונים, מחשבים וממשיך ברכיבי רשת כמו, מתגים, נתבים, מפצלים, מערכות חשמל, אל פסק וכו'. יכול להיות שתגלו שיש צורך במרכיבים נוספים אחרי ההתקנה של ציוד התקשורת ואז הדבר יהיה כרוך בעוד הוצאה, כי ללא הציוד המתאים לא יפעלו שירותי התקשורת בצורה תקינה. מעבר לכך, עוד דבר שכדאי לבדוק הוא מה יקרה לציוד הנלווה שנרכש מהספק, במידה ואתם כבעלי עסק החלטתם לעבור לספק אחר.
3. עלויות אבטחה של המרכזייה וגיבוי – אי אפשר להשקיע במערכות תקשורת מבלי לספק הגנה על המרכזייה. מעבר לכך, מה קורה במצב בו המערכת מתקלקלת? אם אין גיבוי, הרי שיהיו נזקים משמעותיים לבית העסק והוא לא יוכל להמשיך את פעילותו.
4. רמת השירות לשירותי התקשורת – הסכם רמת שירות הנקרא גם SLA הוא הסכם מחייב. הבעיה היא שמרבית העסקים לא בודקים את רמת השירות של ספק התקשורת אליו הם מתחייבים. על פי ההסכם, ספק השירות צריך לתת פיצוי אם הוא לא מצליח לעמוד ברמת השירות שהבטיח. על כן, חשוב מאוד לבדוק את ההסכם וכך להימנע ממצב לא נעים כשצריכים שירות.