בינה מלאכותית נוגעת בכל תחומי החיים שלנו, אבל תחום עיבוד היהלומים הוא לא בהכרח התחום שקופץ ראשון לראש כתחום שבו משתלבת בינה מלאכותית. נדמה כי היכולת לקחת אבן יהלום גולמית ולהפיק ממנה יהלום נוצץ שמורה לבעלי מקצוע מומחים, שמעבירים את הידע במשך דורות ובתוך המשפחה – כך לפחות אפשר להאמין אם לומדים על עיבוד יהלומים מהקולנוע. אבל במציאות מדובר בתחום טכנולוגי לחלוטין שמרכז אליו מערכות ואלגוריתמיקה מתקדמת, ולא מפתיע למצוא חברה ישראלית, Sarine, שמציעה פתרונות לכל שרשרת הערך בתחום היהלומים, החל משלב התכנון, העיבוד, הליטוש, הדירוג והמסחר. רומי גך – ברעם, דירקטור לשיווק גלובלי, וזאב קופל, VP R&D בחברה, מסבירים לנו על המפגש המרתק בין טכנולוגיה עדכנית ליהלומים שהיו בבטן האדמה עשרות מיליוני שנים.
מה בעצם הפתרון העיקרי שלכם?
"אנחנו מתמקדים בפיתוח מערכות טכנולוגיות לכל השלבים במחזור החיים של היהלומים. זה כולל את האבחון הראשוני של אבנים גולמיות, תכנון מלוטש, ניסור עצמו בעזרת חיתוכי לייזר, דירוג האיכות ועד התהליך וקישור לנקודות המסחר לקמעונאים. אחת המערכת העיקריות שלנו כיום היא ה-Advisor® 8.0, מערכת לתכנון יהלומים שנחשבת למובילה בענף. המערכת מסוגלת לנתח את היהלום ולהציע את דרך הטובה ביותר לניסורו על מנת להפיק ממנו את היהלום האידיאלי עם מינימום פגמים טבעיים שישפרו את הערך של האבן הסופית.
מה הוא היהלום האידיאלי?
יהלום שגורם לבן הזוג להגיד "I DO", וברצינות: "זאת שאלה לא פשוטה, אבל נתחיל בפרמטרים הבסיסיים. יהלומים מדורגים על פי שיטה שנקראת 4Cs, וכוללת ארבעה מאפיינים: משקל (Carat), צבע (Color), ניקיון (Clarity) וחיתוך (Cut). כאשר מבצעים תכנון וליטוש של יהלומי הגלם צריך להבין את הגורמים השונים ואיך הם משפיעים על המוצר הסופי. היצרנים גם מבצעים את תהליכי העיבוד לפי דרישות הקניינים. כל יהלום מלוטש ניתן לייצר במספר דרכים, והיצרן צריך לקחת בחשבון את שוק היעד. לדוגמא במדינות מסוימות יעדיפו יהלומים גדולים יותר, אבל פחות מושלמים מבחינת ניקיון. במדינות אחרות רמת ניקיון גבוהה היא יותר משמעותית בשיקולי הקניה לעומת הגודל. המערכות שלנו מבוססות על עשרות פטנטים שפיתחנו במהלך השנים, ומציעות יכולות ייחודיות בענף לכל שלב בייצור מהתכנון ועד לדירוג הסופי".
מה בעצם הוביל אתכם לפיתוח המערכת החדשה?
"התהליך הגמולוגי הידני של דירוג יהלומים חשוף ומושפע מתכונות אנושיות כמו: עייפות, ידע מקדים, מצבי רוח, יכולת חזרתיות מוגבלת ועוד ועוד. הטיות אלו גורמות לתהליך הדירוג אשר משפיע בצורה מהותית על מחיר היהלום להיות לא קונסיסטנטי ולא אמין. באמצעות טכנולוגיה ניתן לגשר על הפערים הללו ועל הדרך לייצר כלי מכירה נוספים לתהליך המסחר של היהלום. המערכת שלנו יכולה להתמודד עם דירוג אבנים טבעיות ומלאכותיות בצורה מלאה. המעבר לענן נעשה על מנת לספק ללקוחות שלנו פתרון זמין, גמיש ומהיר. עד היום השקענו במחשבים עוצמתיים במערכת שלנו בנקודות הקצה, ועכשיו אנחנו יכולים להציע ללקוח יכולת עיבוד כמעט בלתי מוגבלת בזכות הגישה למשאבי מחשוב בענן.".
איזה עוד חידושים אתם מתכננים להוסיף למערכת?
"ברגע שבנינו את התשתית, גם הטכנולוגית וגם התפעולית למערכות שמבוססות על שירותי ענן, אנחנו יכולים לחשוב על שירותים נוספים כל הזמן. לדוגמה בתקופת הקורונה, רבים מהסוחרים לא יכלו להגיע לקנות אבנים גולמיות. אז הכנסנו אפשרות להצעות רכש דיגיטליות שמבוססות על הסריקות שהמערכות שלנו ביצעו, ונחשבות לאמינות ומקובלות בענף. בעתיד, בזכות התשתית החדשה, נוכל להוסיף את כל השלבים של המסחר למערכת כך שסוחרים מכל מקום בעולם יוכלו לדעת מה הם רוכשים ומה הפוטנציאל לרווח בכל אבן. מצד היצרן, יכול להיות שהוא יוכל לראות בכל רגע נתון איזה שוק יכול למקסם עבורו את הרווח על בסיס הדרישות של הלקוחות בשוק הספציפי. כל שרשרת הסחר ביהלומים, שיש בה לא מעט שלבים מהמכרה עד לטבעת, יכולה עכשיו לעבור להיות דיגיטלית ואנחנו רק בהתחלה של הפיתוחים שאנחנו יכולים להציע בזכות המערכת החדשה".
בחרתם לפתח את המערכת על גבי תשתית הענן של AWS. מה תוכלו לספר לנו על כך?
"העובדה שהלקוחות שלנו נמצאים במקומות שונים בעולם, והמערכת שלנו היא קריטית לתהליך הייצור שלהם, חייבה אותנו לבחור בתשתית ענן גלובלית, גמישה ומאובטחת על מנת לעמוד בדרישות של הלקוחות שלנו. המערכת שלנו חייבה תהליך אימון של מודלים ללמידת מכונה, שדרשו גם יכולות פיתוח מורכבות וגם חומרה אופטימלית. שירות Amazon SageMaker איפשר לנו לאמן מגוון של מודלים במהירות ולקצר את זמני הפיתוח משמעותית. החומרה של מעבדי AWS Graviton מהדור השלישי מסייעת לנו להריץ את המודלים כיום ומאפשרת לקצר משמעותית את הזמן שבו הלקוח יכול לקבל את התוכנית המיטבית ליהלום. מעבר למערכת הפיתוח, המערכת עצמה רצה על בסיס שירותים כמו Amazon S3, Amazon S3 ו-Amazon Kinesis כדי לספק ללקוחות שלנו את המערכת בכל היקף של פעילות שנדרש בכל רגע נתון".