- המחקר במימון חברת Epson שהקיף 26,205 אנשים ב-28 שווקים, מגלה שאנשים רואים בשינויי האקלים איום עיקרי – בדומה למשבר הפיננסי המתמשך
- המודעות לשינויי האקלים מובילה אנשים מרחבי העולם לאמץ אורח חיים בר קיימא יותר
ברחבי העולם, אנשים מגבירים את המאמצים האישיים למנוע שינויי אקלים, על פי הממצאים האחרונים של סקר ״ברומטר מציאות האקלים״ של חברת הטכנולוגיה Epson. עם זאת, למרות שנה של השפעות אקלים חסרות תקדים על שלום האנושות, קרוב למחציתנו לא ממש מפנימים כמה המצב גרוע ועוד הולך להיות יותר גרוע אם לא נפעל: 48% מהמשתתפים היו אופטימיים והחזיקו באמונה שאפשר למנוע את אסון האקלים עוד בימי חייהם, נתון שמרמז על "גירעון מציאות" אצל אנשים שעלולים לא להבין את ההשפעות העתידיות המלאות של שינויי האקלים על העולם. הסקר נערך ב-28 מדינות והקיף קרוב ל-30 אלף משתתפים.
באופן לא מפתיע, בעיות פיננסיות מיידיות הן הדאגה העיקרית של אנשים. "תיקון הכלכלה" (22%) ו"עליית מחירים" (21%) נמצאים בראש סדר העדיפויות של המשיבים ואילו שינויי האקלים נמצאים במקום השלישי (20%) בסדר החשיבות.
דאגות אקלים, לעומת זאת, אינן מובילות לפסימיות.
מהסקר עולה כי האופטימיות נמוכה יותר ברוב הכלכלות המפותחות מאשר במדינות המתפתחות. כך לדוגמה, מדינות ה –G7 הראו רמות של אופטימיות מתחת לממוצע העולמי של 48%: קנדה (36.6%); צרפת (22.5%); גרמניה (23.8%); איטליה (25.2%); יפן (10.4%); בריטניה (28.4%); וארה"ב (39.4%). הכלכלות המתעוררות והצומחות במהירות רושמות רמות של אופטימיות אקלימית משמעותית מעל הממוצע העולמי: סין (76.2%); הודו (78.3%); אינדונזיה (62.6%); קניה (76%); מקסיקו (66%); והפיליפינים (71.9%).
הממצאים גם מצביעים על כך שגיל הוא גורם, כאשר טווחי הגילאים המבוגרים והצעירים ביותר מודאגים משינויי האקלים. בני 55 ומעלה הם הקבוצה היחידה שמציינת את שינויי האקלים כבעיה הגלובלית הדחופה ביותר שלה (22.2%), בעוד שקבוצת 16 עד 24 היא היחידה שדירגה אותה במקום השני (19.3%) – כל שאר טווחי הגיל מדרגים אותה במקום השלישי.
יאסונורי אוגווה, נשיא Epson העולמי אמר בתגובה לממצאי הסקר, כי המטרה הארגונית של החברה מתמקדת בשיפור החיים וכדור הארץ,. ״אנו נקדיש משאבים משמעותיים כדי להשיג זאת. בזמן שהעולם מכין עצמו לוועידת האקלים העולמית, סקר ׳ברומטר מציאות האקלים׳ שלנו נועד להעלות את המודעות ולהעצים שינוי טרנספורמטיבי. אנו מקווים שהתובנות של הסקר יסייעו לממשלות, תעשיות ויחידים להגביר את מאמציהם למנוע אסון אקלים. למרות שאנו יודעים שיש עוד דרך ארוכה לעבור, אנו מאמינים שנוכל לבנות עתיד טוב יותר אם נעבוד יחד ונפעל כעת".
מציאות, השפעה ועשייה
נראה שהאופטימיות הגלובלית הגוברת סותרת את המציאות האקלימית. בשנת 2022, הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC) הכריז כי "שינוי האקלים הנגרם על ידי האדם גורם להפרעה מסוכנת ונרחבת בטבע ומשפיע על חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם…".
השנה לבדה, השיבוש הקיף אירועי אקלים שליליים בכל יבשת, כולל: "מגה בצורת" של עשרות שנים באפריקה ובדרום אמריקה; התחממות מהירה של הקוטב הצפוני והאנטארקטי כאחד; שיטפונות קטלניים באסיה ובאוסטרליה; טמפרטורות חסרות תקדים ברחבי אירופה כולה; ואגמים נעלמים בצפון אמריקה.
מדענית איכות הסביבה ד"ר טרה שיין, אמרה: "המציאות הקשה היא ששבע השנים האחרונות היו החמות ביותר שנרשמו ואנחנו מסתכנים בסיכון ממשי לעבור את גבולות הטמפרטורה הבטוחה. עם זאת סקר זה מראה כי אנשים ברחבי העולם נותרים מלאי תקווה שמעשיהם לצד אלה של הממשל ותאגידים יכולים לשנות את החברה לטובה.
"האתגרים המיידיים העומדים בפני כלכלות ברחבי העולם, כולל עליית מחירי האנרגיה והמזון, הם גם גורמים וגם סימפטומים של שינויי אקלים. תכנון לטווח ארוך המאפשר לאנשים לנקוט בפעולה אקלימית כעת הוא הפעולה החזקה ביותר שמדינות יכולות לנקוט בה כדי לשמור על האקלים. אופטימיות, הפחתת זיהום פחמן ובניית עמידות בפני השפעות האקלים".
אופטימיות בלתי מסויגת עשויה להיתפס כחלום, אבל הממצאים של Epson מראים שהמשיבים כן מכירים בהשפעות של שינויי האקלים. יותר משמונה מתוך 10 אנשים (80.2%) מציינים את העדויות של עיניהם שלהם – עדות לשינויי אקלים בחיי היומיום שלהם – כגורם המשפיע ביותר בבניית המודעות. השפעות משמעותיות אחרות על מידע אקלים כוללות:
- 7% מצטטים פעולות ממשלתיות ו/או קמפיינים
- 75% מצטטים חדשות הן ברשת והן מחוצה לה
- 2% מצטטים מדיה חברתית
- 8% מציינים קמפיינים לקיימות עסקית או קהילתית
- 64% מצטטים ועידות COP
נראה שבשנת 2022, אופטימיות לא מובילה לשאננות, אלא מדרבנת אנשים לפעולה. בין 2021 ל-2022, מספר המשיבים שיש להם, או מתכננים:
- הליכה ו/או רכיבה על אופניים יותר גדלה מ-83.7% ל-87.2% – 31.8% עשו זאת במשך יותר משנה
- המעבר לאנרגיות מתחדשות גדל מ-78.2% ל-82.4% – 18.6% עשו זאת במשך יותר משנה
- צמצום נסיעות עסקים ופנאי בינלאומיות גדל מ-65.1% ל-68.2% – 23% עשו זאת במשך יותר משנה
- המעבר לרכב חשמלי גדל מ-68% ל-72.7% – 10.6% עשו זאת במשך יותר משנה
- אימוץ תזונה צמחית גדל מ-67.6% ל-68.9% – 16.5% עשו זאת במשך יותר משנה
בעוד שפעולות בודדות מתגברות, ברור שצריך לעשות הרבה יותר. ממשלות צריכות להסדיר את הקיימות, עסקים צריכים לפתח מדיניות וטכנולוגיות ברי קיימא, ויחידים צריכים להאיץ שינויים באורח החיים – כדי שהעולם יעמוד ביעדי שינויי האקלים שלו ויימנע משינויים בלתי הפיכים.
מנהל הקיימות של Epson Europe, הנינג אוהלסון, אמר: "יש לנו אחריות כלפי הדורות הצעירים להבטיח שנעזוב את כדור הארץ במצב טוב יותר לאחר עשרות שנים של נזק.
"אין פתרון אחד לבעיה הזו, כולנו חייבים לשחק תפקיד. ממשלות, תאגידים וקהילות כולם צריכים להתאגד כדי למנוע את האסון הזה. כמובילה טכנולוגית עולמית, חובתנו היא למקד מחדש את המאמצים שלנו בפיתוח פתרונות שיסייעו להפחית את ההשפעה הסביבתית של המוצרים שלנו. על ידי שיתוף פעולה ומציאת פתרונות, כולנו יכולים לעורר השראה לפעולה ולהביא לשינוי".