מאת: קרן ימיני מנהלת השיווק של מיניליין, היבואנית הרשמית של Electrolux בישראל
- אין ויכוח שמצב כדור הארץ מדאיג. השלכה מוגברת של פסולת וכימיקלים מזהמים, ייצור פלסטיק מוגבר וזיהום אוויר מסיבי, הובילו לשינויי אקלים קיצוניים באמצעות התחממות כדור הארץ. הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים – IPCC – פרסם באוגוסט 2021 דו"ח מקיף הקובע כי יש עדיין חלון הזדמנויות צר לפעול באחריות ולמנוע השלכות שיובילו לאסון מוחלט. בישראל, גם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הדגישה כי קיץ 2021 מהווה נקודת מפנה בהבנה העולמית של דחיפות ההתמודדות עם משבר האקלים. אסונות ברחבי העולם תרמו להבנה שעומדת בפנינו ההזדמנות האחרונה לעשות משהו וכעת השרה זנדברג פועלת לקידום תוכנית 100 השלבים להתמודדות עם משבר האקלים.
- חברת טרנספורמציה ערכה לאחרונה מחקר חדש שהעלה כי 85% מהצרכנים בחרו לוותר על רכישה של מוצר מחברות שלדעתם לא עשו מספיק כדי לקדם פתרונות ברי קיימא ובחרו שלא להצטרף למאבק העולמי בשינויי האקלים. בנוסף, המחקר העלה כי כשני שליש מהצרכנים (68%) רוצים לקבל ראיות מגובות ונתונים מאורגנים מהחברות במשק, שיעידו כי הן תורמות תרומה חיובית לשינויי האקלים.
- חברת Electrolux העולמית מבינה היטב את הצורך לסייע בפתרון משבר האקלים באמצעות התאמת מוצריה באופן שיקדמו פתרונות ברי קיימא, ובחרה אף היא לערוך מחקר עולמי גדול, בקרב 14,000 צעירים ברחבי העולם, כולל ישראל (יותר מ-1,200 נשאלים), במטרה לבחון מהן דעותיהם של צעירים על חיים ברי קיימא בהווה ובעתיד.
- מהמחקר עולה כי אחוז לא מבוטל מהצעירים בישראל היו רוצים לראות בביתם בעתיד מערכות חכמות שיתמכו בקיימות ויעניקו להם תמיכה וייעוץ בחיי היום יום. כ-35% מהצעירים רוצים שהבית החכם יספק להם ייעוץ בריאותי, ייעוץ לשגרת פעילות גופנית, ייעוץ תזונתי, הגנה מפני רעלים והנחיות והמלצות לחיים בר קיימא.
- למעלה מ-40% מהצעירים חושבים שהשינוי צריך להגיע מהרגלי הצריכה הביתיים ולתמוך בבית חכם הכולל הפקת אנרגיה ירוקה, מיחזור שימוש במים והפחתת צריכת האנרגיה של מכשירי חשמל ביתיים. כ-50% מהצעירים מעדיפים שהבית החכם העתידי יכלול תוכנה שימושית ופתרונות ברי קיימא למזון, מים ואנרגיה, הרבה יותר מאשר פיתוח תוכנה חכמה ללא היבט של קיימות.
- נתון בולט נוסף שעלה מהמחקר מראה שצעירים רבים בישראל מסכימים שקיימות היא הנושא העולמי החשוב ביותר כיום, ושהם מודאגים מאוד מהאיומים על הקיימות העולמית. דור ה-Z בישראל אינו סומך על המבוגרים שייקחו אחריות ויפעלו לפתרון משבר האקלים, והם סומכים בעיקר על עצמם (40%), אך גם על משפיענים (35%) ומדענים (23%), שיובילו את השינוי לקראת עתיד בר קיימא. שלושה מתוך עשרה (33%) צעירים בישראל מאמינים שהם אלה שיפתרו את משבר האקלים, ורק 6% מהם מאמינים שהמבוגרים הם אלה שייקחו אחריות.
- המחקר מצא שצעירים בישראל חשים תסכול מהכישלונות של הדור הקודם, כאשר 4 מתוך 10 נשאלים הסכימו שצעירים צריכים לדאוג כיוון שהדורות הקודמים פישלו. צעירים ישראלים רבים (35%) מוכנים לשנות את חייהם באופן דרסטי כדי להציל את כדור הארץ, ולמעלה מ-40% מהם רואים עצמם כמנהיגים ותומכים שיצעידו את העולם לעתיד בר-קיימא יותר. כ-50% מהצעירים רואים את עצמם כדוגלים בחיים של קיימות והם מנסים באופן פעיל להשפיע על אחרים להתחיל ולחיות חיים ברי קיימא כבר היום.
חינוך איכותי, אוכל ביתי, ביגוד איכותי וחברה טובה יותר
- מהמחקר עולה כי כ-80% מהצעירים בישראל מאמינים שחינוך לקיימות והמצאת חידושים ירוקים הם הפתרונות החשובים ביותר שיש לקדם על מנת לבצע את המעבר לחיים ברי קיימא. הדבר החשוב ביותר עבור הדור הצעיר הוא לוודא שיש להם פתרונות ברי קיימא למזון, מים ואנרגיה. ישראלים רבים (56%) מוכנים להשקיע זמן בהכנת אוכל בבית ורוצים להקדיש זמן לבישול ירקות. הם מעדיפים לוותר על שימוש בתוכנות חכמות ללא היבט ברור של קיימות או פתרונות חוסכי זמן כמו שימוש בארוחות מוכנות.
- יותר משליש מהצעירים (34%) רואים עצמם יוצרים מזון טרי וצמחי בביתם העתידי, והם מעוניינים למחזר את כל פסולת המזון ולהשתמש בקומפוסט. רק מעטים, כ-12%, מאמינים שבעתיד יאכלו ארוחות מוכנות, בשר מעבדה או חלבון על בסיס חרקים.
- הרוב המכריע של הצעירים בישראל הביעו נכונות לעבור לאופנה בת קיימא. 70% מהם מעוניינים להשקיע בבגדים איכותיים, לתקן אותם ולטפל בהם היטב כדי שאלו יחזיקו מעמד זמן רב יותר.