חברת הסקרים קוואלטריקס מבית SAP ערכה סקר בקרב עובדים מכל העולם ומצאה מי הם העובדים הכי מרוצים ואיך חווית העובד שלהם השתפרה כתוצאה מהקורונה
עובדים בכל הענפים מתמודדים עם פערים בכל הקשר לחווית העובד במקום עבודה שלהם. במהלך המגיפה, נושאים שהטרידו עובדים בעבר, הפכו כיום לקשיים של ממש. חברת הסקרים קוואלטריקס מבית SAP ערכה מחקר עולמי רחב היקף כדי לזהות את פערי החוויה של העובדים היום ולהמליץ על פעולות שארגונים בכל הענפים יכולים לנקוט כדי ליצור, לא רק את "הנורמלי החדש", אלא את "הטוב יותר החדש".
המחקר שקוואלטריקס ערכה לאחרונה בחן 6,000 עובדים באירופה, צפון אמריקה ואסיה בתחומי טכנולוגיה, פיננסים, אוטומוטיב, קמעונאות, בריאות, חינוך, ממשל, אירוח ונסיעות. כפי שניתן היה לצפות, עובדים בתחומי הטכנולוגיה והפיננסים מרוצים יותר מעובדים בתחומים אחרים, שביעות רצונם נבעה גם מתחושת הערך שלהם בארגון, וגם מחוויית העובד שלהם בארגון.
בהשוואה בין עובדים בסקטורים השונים, בשאלה האם את/ה מרגיש/ה מוערך במקום עבודתך התשובות כאמור הראו יתרון משמעותי לעובדי הטכנולוגיה והפיננסים, כש- 57% מהעובדים בתחום הטכנולוגי השיבו שהם מרגישים מוערכים במקום עבודתם, 53% מהעובדים בתחום השירותים הפיננסים הסכימו, ופחות מ- 50% אישרו זאת בסקטורים אחרים (48% בתחום הבריאות, 46% בתחום החינוך, 44% בתחום הקמעונאות, 43% בתחום האוטומוטיב, 42% בתחום האירוח והנסיעות ו-41% בתחום הממשל).
כשנשאלו אם חווית העובד שלהם השתפרה מאז תחילת המגפה, קרוב למחצית מעובדי התחום הטכנולוגי טענו, באופן מפתיע, שכן (44%). יתכן שתוצאות אלו משקפות בחלקן את המעבר לעבודה מהבית. עובדים רבים בתעשייה זו עברו לעבוד באופן מלא או חלקי מרחוק, והם גם מצפים שהאופציה הזאת תינתן להם בעתיד (76% מהם מצפים שעבודה מרחוק תהיה נפוצה יותר בעתיד, האחוזים הכי גבוהים מכל הסקטורים שנמדדו).
התגובות לשאלת חווית העובד היו יותר מגוונות בסקטורים אחרים. 42% מהעובדים בתחום הפיננסי הסכימו שחווית העובד שלהם השתפרה אך משם המספרים יורדים משמעותית: 33-34% בתחום קמעונאות והבריאות בהתאמה, 30% בתחום האוטומוטיב ופחות מ- 30% בתחומי החינוך, הממשל, האירוח והנסיעות.
למעשה, עובדים בתחום השירותים הפיננסים נטו פי 4 יותר לומר שחווית העובד שלהם השתפרה מאז התפרצות הקורונה מאשר לומר שהיא נעשתה טובה פחות, נתון שיכול להצביע על כך שחברות פיננסיות דווקא התמודדו היטב עם המשבר.
על פי תוצאות הסקר, 44% מהעובדים בכל הסקטורים אמרו שהארגון שלהם מגיב מהיר יותר לפידבק שניתן מטעם העובדים מאז שהמשבר התחיל (ביחס לתקופה שלפני פרוץ המגפה). האחוזים הכי גבוהים בסקר לשאלה זו נמדדו דווקא בקרב עובדי מערכת הבריאות, כש- 65% מהם טענו שהתגובה של הארגון שלהם להתפרצות הקורונה הייתה "מעל הממוצע".
דרור פלדברג, מנהל פתרונות ניהול חווית עובד ב- SAP ישראל מוסיף, "ברמה המקומית, הפידבק המעניין עולה בישראל דווקא מלקוחות בתעשיות ה"מסורתיות" יותר – בהן המעבר לעבודה מרחוק היה משמעותי יותר מאשר בתחום ההייטק. הסקרים בארגונים הללו הראו שככל שתקופת העבודה מרחוק התארכה, העובדים, מצד אחד, נהנו מהמודל החדש, אך מצד שני, חוו יותר אתגרים באיזון בין עבודה לחיים הפרטיים."
בתקופה בה תעשיות שלמות שואלות "מה צריך לעשות הלאה?", זה בדיוק הזמן להמציא מחדש את מקום העבודה בדרכים חדשות וחדשניות, על ידי הקשבה אמיתית לצרכים ולדאגות של העובדים עצמם. המחקר של קוואלטריקס מראה שאפשר לעשות זאת בקלות יחסית על ידי הקשבה והתייחסות ראויה, שקיפות, פידבקים, וגמישות כלפי העובדים ככל שהעבודה מאפשרת.