אחרי שנה של עבודה מרחוק, ארגונים רבים מבינים שסביר שמקום העבודה לעולם לא ייראה אותו הדבר שוב. המהפכה הדיגיטלית 2.0 המריאה ותמשיך לצמוח. לעמוד במקום – או לנוע אחורה כדי לשחזר את האופן שבו הדברים היו טרום מגיפה – פשוט לא יעבוד, כאשר עובדים, צרכנים ועסקים כבר חוו את היתרונות של עולם חדש זה של עבודה ותקשורת
מאת: אנאבל בקסיגה, יועצת CIO, זום
עוד בתחילת משבר הקורונה, כבר במרץ 2020, ארגונים התאימו את התנהלותם למעבר לעבודה מרחוק, כמעט בן לילה. נכון, כולנו חשבנו שזה יהיה זמני ונחזור לעבוד במשרדים בעוד כמה שבועות, אך ככל שעבר הזמן, רבים מהפתרונות הללו הפכו לחלק קבוע משגרת העבודה שלנו. זה הביא לדרך חדשה לתקשר ולשתף פעולה עם עמיתים, לקוחות ובעלי עניין אחרים, והביא להתמקדות בשינוי הדיגיטלי שבמרכזו החוויה הווירטואלית.
הופעת המהפכה הדיגיטלית 2.0
כשהמהפכה, הטרנספורמציה הדיגיטלית החלה לתפוס את תשומת הלב בחדרי הישיבות הארגוניים, ארגונים ניתחו את ההליכים שלהם והפרידו בין פעילויות שניתן לעשות להן אוטומציה לבין אלו שנדרשו לביצוע על ידי אדם. או אז נוצרו מודלים דיגיטליים כדי להפוך פונקציות אלה לאוטומטיות. זה יצר מצב win-win הן ללקוחות והן לעסקים – עסקים יכלו לשפר את היעילות שלהם ולקוחות יכלו ליהנות מהיתרונות של נוחות ושביעות רצון מידית. מודלים דיגיטליים ששילבו בצורה חלקה אינטראקציות אנושיות ואוטומטיות הפכו לנורמה. ניתן לקרוא לזה המהפכה הדיגיטלית 1.0.
המגיפה דחפה את קצב ההתפתחות הדיגיטלית שלנו ורכיב חדש השתרש: התהליך הווירטואלי. כעת ארגונים מנתחים את האינטראקציה האנושית שלהם ומפרידים בין פעילויות לשתי קטגוריות – מה צריך לעשות באופן אישי ומה ניתן לעשות באופן וירטואלי. שלב זה של המהפכה הדיגיטלית 2.0 כבר בעיצומו, ומה שהחל כתגובה לטווח קצר לסגרים עשוי להפוך לפתרונות ארוכי טווח עם יתרונות לעסקים ולקוחותיהם.
המהפכה הדיגיטלית 2.0 בפעולה
דוגמה טובה ניתן למצוא בתחום הרפואי. באופן מסורתי, מקצוע הרפואה עבד 'באופן אישי'. ונכון, קליניקות רפואיות רבות משתמשות בצורה כלשהי של פורטל מקוון עם מטופליהן בכדי להעביר את תוצאות הבדיקה או לענות על שאלות, אך כל שאר הפעילויות בוצעו באופן אישי לפני הופעתה של הקורונה.
המגפה הפכה לזרז לאימוץ נרחב של בריאות בשלט רחוק, והכניסה את המרכיב הווירטואלי לאינטראקציות בין רופא למטופל. כיום, רופא עשוי לערוך ביקור וירטואלי ראשוני עם מטופל, ואז לקבוע בדיקות, צילומי רנטגן, או בדיקות אחרות במתקני הבדיקה של מרפאות קופות החולים, או בתי החולים, במידת הצורך. המטופלים יכולים לגשת לתוצאות הבדיקה שלהם בפורטל מקוון והרופא יכול לקבוע ביקור מעקב וירטואלי כדי לתקשר את התוצאות ואת הצעדים הבאים. משרד הרופא יכול לשלוח מרשמים לבית המרקחת בצורה אלקטרונית, או שהמטופל יכול להזמין אותם דרך הפורטל המקוון ולהעבירם בדואר.
תהליך מתן וקבלת הטיפול הוא מהלך משולב. מידע זמין באופן מידי. האינטראקציות יעילות ומסודרות. חולים לא צריכים לנסוע, לחנות ולשבת בחדר המתנה, ורופאים יכולים למנף את זמנם היקר בצורה יעילה יותר.
שאלנו לא מעט רופאים האם הם ימשיכו בתהליך הווירטואלי/פיזי/הדיגיטלי הזה לאחר המגפה. הם אמרו: "בהחלט." למעשה, רובם מאמינים שתהליך זה טוב יותר מזה של החוויה האישית ה׳מלאה׳. העובדים במרפאות בטוחים יותר מכיוון שיש פחות חולים בחדר ההמתנה שיכולים להפיץ מחלות ולחולים המבוגרים שמתקשים להיכנס למשרד, יש דרך נוחה יותר להיפגש איתם. כמו כן, הם הצליחו לראות הרבה יותר חולים, ולאו דווקא כאלה הקרובים פיזית למרפאות, שכן הם לא צריכים לבוא לראות אותם באופן אישי.
ישנם תחומים רבים אחרים בהם מתרחשות טרנספורמציות דומות. מערכות בתי משפט פועלות באופן וירטואלי והקהילה המשפטית מגלה כי ניתן לעשות את רוב עבודתן באופן וירטואלי. החינוך הווירטואלי ממשיך לגדול בפופולריות ובקבלה, ומרחיב את הגישה להזדמנויות חדשות בלמידה ושיתוף ידע. יועצים פיננסיים נפגשים עם לקוחותיהם באופן וירטואלי, ומבטלים את הצורך בפגישות אישיות.
מה מנהיגי השינוי הדיגיטלי צריכים לזכור
המהפכה הדיגיטלית 2.0 המריאה ותמשיך לצמוח. לעמוד במקום – או לנוע אחורה כדי לשחזר את האופן שבו הדברים היו טרום מגיפה – פשוט לא יעבוד, כאשר עובדים, צרכנים ועסקים כבר חוו את היתרונות של עולם חדש זה של עבודה ותקשורת.
ושוב יש לנו כאן מצב קלאסי של win-win – יעילות עסקית ונוחות לקוחות. זו נוסחה אידאלית לאימוץ – עם הפנים לעתיד. ארגונים ימשיכו לחדש את פעילותם עם שילובם של שירותים דיגיטליים, אישיים ווירטואליים וחברות שמשקיעות במהפכה הדיגיטלית 2.0 ימשכו כישרונות מובילים עם סידורי עבודה גמישים ויגדילו את נאמנות הלקוחות על ידי מתן חוויה חלקה ונוחה.