יום ראשון , נובמבר 17 2024
Home > שירותי ענן ומיקור חוץ > הסטרטאפ שמשתמש ב-AI כדי להפוך את האינטרנט לנגיש יותר

הסטרטאפ שמשתמש ב-AI כדי להפוך את האינטרנט לנגיש יותר

אדם איכר, מנהל תחום פעילות ישראל בחברה. קרדיט USERWAY

בסוף 2023, הודיעה חברת Userway על רכישתה בסכום של 98 מיליון דולרים, על ידי חברת Level Access העוסקת בתחום הנגישות הדיגיטלית. למרות שהחברה תישאר עצמאית תחת הבעלות החדשה, מדובר בנקודת דרך במסע שהתחיל ב-2016 והפך את החברה למובילה בתחום הפתרונות לנגישות מקוונת באתרים ותוכן דיגיטלי. הרעיון התחיל אצל מייסד החברה, אלון מייסון, ועקביות בפיתוח הפתרונות הובילה לעבודה מול לקוחות ענק כמו נילסן, פוגי'טסו, ד"ר מרטינס ואחרות. כיום משרתת החברה מיליוני גולשים שמשתמשים בתוסף שלה שמותקן באתרים גדולים. אדם איכר, מנהל תחום פעילות ישראל בחברה, חושף לנו את הנעשה בתחום הנגישות הדיגיטלית כיום, ומה הצפי לעתיד.

מה הקשיים היום של עסקים בתחום של נגישות דיגיטלית?

"זה מתחיל קודם כל בחוסר מודעות וידע, בעיקר בעסקים קטנים ובינוניים. בעוד שעסקים גדולים יכולים להרשות לעצמם חברות ייעוץ, או צוותי פיתוח שיש להם את היכולת וההבנה של עמידה בתקנים הבינלאומיים, עסקים קטנים יותר לא תמיד יכולים להרשות לעצמם את היכולות הללו, או אפילו יודעים למי לפנות. בנוסף עלות ההנגשה של אתר יכולה להיות מאוד גבוהה, תלוי במורכבות שלו, במיוחד במערכות מסחר אלקטרוני שיש להן הרבה מאוד מרכיבים כדי לשפר את המכירות. הבעיה העיקרית של נגישות היא שמדובר בתהליך מתמיד, שיש לו כמובן גם עלות משמעותית. אם לא מתחזקים את רמת הנגישות של האתר, אז עם הזמן האתר הופך לפחות נגיש בגלל עדכונים באתר שלא קשורים לנגישות, ומצד שני, עדכון בסטנדרטים מקובלים שנדרשים כדי לעמוד בדרישות רגולטוריות".

מה היקף השוק של מי שנדרשים לפתרונות נגישות?

"על פי ההערכת המקובלות, כ-16% מהאוכלוסיה נדרש להתאמות שונות על מנת לגלוש בנוחות. זה יכול להיות צורך בסיסי של הגדלת הגופן בעמוד כדי לקרוא בצורה יותר ברורה, דרך התאמות לגלישה נוחה יותר באמצעות מקלדת, ועד להתמודדות עם שילוב של מספר לקויות שדורשות התאמה מיוחדת של כל התוכן באתר. הפתרון שלנו שמבוסס על בינה מלאכותית, מאפשר לגולש לבחור את הדרישות שלו מבחינת הלקויות, מבלי להיות כבול לסט מוגבל מראש של אפשרויות תמיכה. לאחר שהגולש בוחר את הדרישות שלו, התוסף שלנו יודע להשתמש בבינה מלאכותית כדי לנתח כל אלמנט עיצובי באתר ולהתאים אותו במדויק לדרישות של המשתמש. זה יכול להיות שילוב של מראה, צבע, תפקוד או כל היבט אחר של התוכן באתר. ככל שאנחנו מקלים על הגולשים, הם קודם כל יכולים להנות מהתוכן כמו כל האוכלוסייה, ובנוסף זה משמעותי בשורה התחתונה. אנשים עם מוגבלות מחזיקים בהכנסה פנויה של 8 טריליון דולרים בשנה, ואם האתר לא נוח לשימוש, הם לא יקנו בו כסף".

מערכות התוכן וגם המסחר האלקטרוני הפופולריות כיום כוללות התאמות נגישות "ישר מהקופסא", למה עדיין צריך התאמה מיוחדת?

"המערכות הפופולריות מגיעות עם תמיכה בסיסית מבחינת נגישות, אבל זה מספיק בדיוק לשלב ההתחלה או השלד. עם הזמן מוסיפים פיתוחים לאתר, בין אם מדובר בפיתוחים עצמאיים או בתוספות מוכנות מראש, ולא בודקים את התמיכה בנגישות. יכול להיות מצב שקורה פעמים רבות של התנגשות בין פיתוחים מסוימים מבחינת נגישות, שהצוותים בכלל לא מודעים אליהם. בגלל זה התוסף שלנו כל כך שימושי, הוא "שומר" על האתרים מפני השינויים שמכניסים עם הזמן, ומונע אובדן הכנסות".

איך השוק הזה אמור להתפתח בעתיד?

"למרות שבשנים האחרונות המודעות לנגישות עלתה באופן משמעותי, עדיין מרבית האתרים בעולם לא נגישים. למרות מאמצי רגולציה, תמיכה של מערכות תוכן פופולריות ושילוב נושאי נגישות בתהליכי הכשרה של אנשי מקצוע, עדיין המצב לא מזהיר, וזאת בלשון המעטה. מצד אחד אנחנו רואים שיותר ויותר מדינות מאמצות תקינה בתחום הנגישות, מה שידרוש מאתרים להתאים אם עצמם, ומצד שני, המודעות הולכת וגדלה מה שיוביל התאמה באופן עצמאי. למרות שאנחנו חברת תוסף הנגישות הגדולה ביותר בעולם כיום, אנחנו נמצאים רק עם מיליון התקנות, וברור שהשוק של אתרי אינטרנט גדול משמעותית מהמספר הזה. אנחנו רואים שיש פה מקום לצמיחה, וגם להתאמה של הפתרונות למערכות עתידיות כמו מערכות מציאות מדומה, או מערכות בינה מלאכותית שאנחנו רואים שהופכות לנפוצות".

הפתרון שלכם רץ על תשתית הענן של AWS, מה תוכל לספר לנו על כך?

"אנחנו מספקים את השירות שלנו ללקוחות בכל רחבי העולם, במגוון אתרים, שנדרשים לזמינות מקסימלית בכל רגע נתון. הבחירה שלנו בתשתית הענן של AWS הייתה על מנת לעמוד בדרישות של הלקוחות שלנו לזמינות הזאת, ואנחנו משתמשים בשירותים כמו Amazon EC2 ו-Amazon3 S, כדי לספק את השירות העיקרי. אנחנו נעזרים גם בשירות Amazon Lambda על מנת לנצל את היתרונות של טכנולוגיית Serverless שמאפשר לנו מצד אחד להגיב בצורה מהירה לדרישות של גולשים, ומצד שני לחסוך בצורה משמעותית בעלויות מכיוון שאנחנו מחוייבים רק על זמן הריצה בפועל, ולא נדרשים לשלם על שרת שעובד ללא הפסקה".

About מאיר עשת

Check Also

מדוע גיבוי ענן חיוני לחברות גדולות?

מהו גיבוי בענן? גיבוי בענן כרוך באחסון הנתונים שלך בשרתים מרוחקים המנוהלים על ידי ספקים …

נגישות