יום ראשון , נובמבר 17 2024
Home > תוכנות ותשתיות IT בענן > כך הממשלה עוברת לענן – מאחורי הקלעים של "אל תתקשרו אליי"

כך הממשלה עוברת לענן – מאחורי הקלעים של "אל תתקשרו אליי"

פלג שפיר, קרדיט: דוברות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

מאגר "אל תתקשרו אליי" הוא פרויקט הענן הראשון של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. פלג שפיר, מנמ"ר הרשות חולק איתנו תובנות מהתהליך מאגר "אל תתקשרו אליי" מאפשר לכל אזרח להירשם באמצעות מספר הטלפון שלו כדי למנוע מחברות ועוסקים לפנות אליו בהצעות שיווקיות באמצעות הטלפון. במידה והחברה פונה אליו היא חשופה לקנסות שהרשות מוסמכת להשית. פלג שפיר, מנמ"ר הרשות, משתף בכמה מהתובנות שלו מהתהליך שהיה פרויקט הענן הראשון של הרשות בכלל, ואחד הפרויקטים הראשונים  במסגרת פרויקט נימבוס.

למי שלא מכיר, מה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עושה?

"הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הינה רשות פנים ממשלתית עצמאית, המשמשת כזרוע אכיפה עצמאית, בעלת מומחיות ומרכזת בלעדית נושאים כמו: מתן הנחיות מחייבות של הממונה על הרשות להתנהגות נורמטיבית בקשר בין העוסק והצרכן, כל תהליכי האכיפה של הוראות חוק הגנת הצרכן ורגולציה בתחום הגנת הצרכן. המאגר היה בתהליכי חקיקה ותקנות במשך תקופה ממושכת, וכאשר הסתיימו התהליכים הללו, יכולנו לצאת לדרך מבחינה טכנולוגית עם הפרויקט שארך מספר חודשים".

אז מה השלב הראשון בפרויקט הזה מבחינתך?

"מבחינה טכנולוגית אנחנו גוף יחסית קטן, ולכן נעזרים בשירותים  רוחביים של מערך הדיגיטל הלאומי, ומבחינתנו הפרויקט הזה דרש בעצם שינוי מחשבה בכל מה שקשור לפרויקטים טכנולוגיים. הבנו שרק באמצעות שירותי ענן נוכל להתמודד עם דרישות הזמינות של הפרויקט, שאמור להיות זמין גם לאזרחים לצורך רישום, אבל גם לחברות שאמורות לקבל תשובות על שאילתות מול המאגר בצורה מהירה עבור המערכות שלהן. הפרויקט גם דרש מספר ערוצים לרישום כמו רישום מקוון, רישום באמצעות מענה אוטומטי ורישום באמצעות מוקד אנושי וגם תמיכה במספר שפות בשלב הרישום".

אמרת שהתהליך ארך מספר חודשים, למה כל כך הרבה זמן?

"בשלב הראשון היינו צריכים להקים תשתית ענן. כאן עזרה לנו מאוד העובדה שפרויקט נימבוס התחיל לפעול בתוך המסגרת הממשלתית,  מכיוון שהוא חוסך המון בירוקרטיה למשרדי הממשלה בכל מה שקשור לשימוש בשירותי ענן. לאחר בדיקה בחרנו בפלטפורמת הענן של AWS שהציעה לנו שירותים מתאימים לפרויקט במסגרת התקציב שהוקצתה לו. בשלב הזה, היינו צריכים להקים Landing Zone שנעשה על פי כל ההגדרות המקובלות של AWS, כי לפני זה לא הייתה לנו תשתית ענן בכלל. בניגוד לשוק הפרטי, חלק גדול מהתהליכים שלנו כרוכים במכרזים ושלבים שונים שבשוק הפרטי אין שום בעיה לדלג עליהם, אבל כמובן שזה בלתי אפשרי במשרד ממשלתי. לאחר סיום המכרזים להקמת ה-Landing Zone ופרויקט הפיתוח, יכולנו לצאת לדרך עם הפרויקט מבחינת הפיתוח עצמו והעלייה לאוויר".

באיזה שירותים השתמשתם?

"השתמשנו בשירותים כמו AWS Lambda בארכיטקטורת serverless, ובנוסף בשירותים כמו Amazon CloudFront ו-Amazon API Gateway לצורך ניתוב התעבורה ושמירה על הזמינות של ה-API עבור החברות שמשתמשות במאגר".

מה למדת מהפרויקט?

"קודם כל, הקמנו תשתית בענן שללא ספק תשמש אותנו גם בפרויקטים הבאים. בנוסף, התחלנו להעביר את הצוות הכשרות והסמכות בנושא הענן, כדי להיות מסוגלים לתחזק את הפרויקט הנוכחי וגם כדי להתחיל להיות מסוגלים לבנות פרויקטים נוספים בעתיד. הפרויקט הזה לא היה קורה בלי השותפים הטכנולוגיים שלנו, CloudZone מבחינת כל מה שקשור לתשתית הענן ו-Zigit בכל מה שקשור לפיתוח, וכמובן בלי העזרה של מערך הדיגיטל הלאומי, שסייע לנו רבות בהתממשקות לשירותי הזיהוי ומהניסיון שלהם בפרויקטים ממשלתיים בענן".

 

About מאיר עשת

Check Also

טכנולוגיה מיושנת, מחסור בכוח אדם ועומס נפשי – האתגרים של מערך החירום בארה"ב כפי שנחשפו בסקר ראשון מסוגו של קרביין הישראלית בשיתוף איגוד 911

חברת Carbyne (קרביין), המובילה העולמית בניהול שיחות חירום בענן, בשיתוף עם NENA ((National Emergency Number …

נגישות