מאת: גיא קריב, סמנכ"ל טכנולוגיות לאזורי EMEAו- APJ בחברת Infinidat
תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית מוגברים הובילו למהפכת שירות בענף הבריאות. מטופלים מורגלים כיום לקבל מידע ושירות בזמן אמת בלחיצת כפתור מהטלפון הנייד שלהם – החל משירותי משרד, דרך ייעוץ רפואי הכולל צ'אט עם רופא ושיתוף של תמונות והדמיות, וכלה בקבלת מרשמים, צילומים, בדיקות וניהול תורים. אף אחד כבר לא רוצה להתעסק בניירת, לחכות בתור לרופא בשביל אישור מחלה או לשלוח התחייבויות והפניות בפקס. הימים האלו כבר הרחק מאחורינו והמטופלים מצפים ליותר. יתרה מכך, הם יתרעמו ויעברו לשירותי הבריאות המתחרים אם ישללו מהם את השירותים הללו מכל סיבה שהיא, טכנית או אחרת.
במחקר שנערך על ידי Deloitte, עולה כי מערכות הבריאות רואות ביכולות הדיגיטליות דרך לשינוי מהותי במערכת היחסים שלהן עם מטופלים. 92% ממנהלי מערכות המידע והטכנולוגי במערכות בריאות מקווים להשיג חווית מטופל טובה יותר (92%) כתוצאה מטרנספורמציה. על מהפכת השירות בענף אחראיים גורמים טכנולוגיים רבים דוגמת יישומי מובייל, האינטרנט של הדברים (IoT), שירותי SaaS וענן, ביג דאטה, תקשורת אחודה ואחסון נתונים חכם.
אולם, על מנת שההשקעה הרבה בטרנספורמציה דיגיטלית תמשיך להניב פירות, להתקדם בקצב הזמן ולספק שירות מעולה, חשוב לדאוג לגורם החשוב ביותר שעומד בבסיסה –מידע. קצב הגידול בנפח המידע במערכות הבריאות הוא אדיר, שכן טרנספורמציה דיגיטלית פירושה עליה חדה בנפח המידע הדיגיטלי הנאגר. לכן, פתרונות אחסון נתונים הם גורם קריטי להמשך הצלחתה של מהפכת השירות. מעבר לכך שהם מאחסנים את המידע החשוב, הם גם אלו המאפשרים ללקוחות – מטפלים ומטופלים כאחד – לשלוף מידע במהירות ובצורה מאובטחת כדי לספק ולקבל שירות.
זמינות מידע היא המפתח להצלחת מהפכת השירות בענף הבריאות, אך לא מעט מוסדות עדיין מתמודדים עם זמינות נמוכה, איטיות בשליפת מידע ואפילו אירועי נפילה, שיכולים להזיק ואפילו לסכן חיי מטופלים.
קיימים קשיים אובייקטיביים בשמירה עקבית על זמינות מידע במוסדות הבריאות, בהם נמנים סביבת אחסון מורכבת. ארגונים רבים מחזיקים בפתרונות אחסון שונים למטרות שונות ולסוגי מידע שונים, דבר שמוביל לעליה בהוצאות ההון ובהוצאות התפעוליות ולסרבול בתחזוקה השוטפת על ידי כוח האדם הקיים.
לדוגמה, מוסדות רבים בענף מחזיקים במערכי אחסון המספקים להם ארכיטקטורת NAS במיוחד עבור אחסון ושליפת מידע בתצורת קבצים,. זאת, בעוד מערכי אחסון אחרים מבוססי ארכיטקטורת SAN מוחזקים עבור מידע בתצורת בלוק כדי להשיג את הביצועים והזמינות הטובים ביותר לכל אחד מסוג המידע. הבחירה בארכיטקטורת אחסון מרובת מוצרים זו, אינה בחירה טבעית, כי אם קורח המציאות בו נתקלים ארגונים רבים. היא מהקושי של יצרני אחסון רבים לספק פתרון אחוד המקנה את אותה רמת אמינות, שרידות סייבר וביצועים באופן אחיד לכל הפרוטוקלים שהזכרתי.
משני סוגי המידע שהזכרתי, ארכיטקטורת NAS היא קריטית ביותר לאיכות השירות בענף בריאות, שכן היא מאפשרת שליפת מידע של קבצים, דוגמת מסמכים רפואיים, מרשמים, תכתובות, צילומים, הדמיות וכדומה, עליהם מתבססת על אסטרטגית השירות והיא גם הארכיטקטורה שתופסת את נפח המידע הגדול ביותר בתעשיית הבריאות. נפחם של הקבצים במוסדות בריאות גדול מאד, והוא הולך וגדל באופן אקספוננציאלי. עם זאת, במוסדות רבים בענף, ה-NAS סובל מבעיות קשות בביצועים ולא מצליח לספק את אותן יכולות הניתנות עבור סוגי מידע אחרים, שכן ברוב המקרים נדרש להוסיף בהתקנתו פרוקסי או gateway. לכן, פתרונות אחסון, שיכולים לספק ארכיטקטורת NAS, מבלי להתפשר על רמת ביצועים, שרידות ואמינות, יחסכו למנהל מערכות המידע דאגות רבות במישור זה, שכן הם יאפשרו לו לבצע קונסולידציה בין מספר מערכי אחסון.
שירותי בריאות אינם יכולים להרשות לעצמם בימים אלו זמינות של פחות מ-100% למידע והם ואינם יכולים להרשות לעצמם לעשות הבחנה בין סוג מידע אחד לאחר. כל ירידה בזמינות משמעותה ירידה באיכות השירות ללקוח ואפילו סיכון של בריאותו. קונסולידציה של אחסון הנתונים ממספר רב של מערכי אחסון מתמחים לתוך מערך אחד המספק שירות ברמה של פטה-בייט, מסייעת להתמודד עם המורכבות בניהול ותחזוקה של מספר רב של מערכים, לחסוך בעלויות חשמל, קירור ושטח רצפה ולשמור על עקביות ברמת הזמינות ובשירות ללקוח.