יום ראשון , נובמבר 17 2024
Home > נושאים בכותרות > מסחר אלקטרוני > חברת דואר ישראל מפרסמת את "דוח הסחר המקוון השנתי 2020"

חברת דואר ישראל מפרסמת את "דוח הסחר המקוון השנתי 2020"

ירידה של 26.5% בכמות החבילות שהוזמנו מחו"ל בשנת הקורונה:

  1. תושבי ישראל הזמינו מחו"ל כ-50 מיליון חבילות ב-2020
  2. מול כ-68 מיליון חבילות ב-2019
  3. פתח תקווה על המפה – העיר המובילה בארץ בהזמנת חבילות לנפש,
  4. במקום השני: כרמיאל ובמקום השלישי: עפולה
  5. תל אביב מובילה בכמות החבילות, אחריה ירושלים וראשון לציון
כמות חבילות ומשקלן על פני ציר הזמן
  • בשנת 2020  נמסרו בדואר ישראל כ-50 מיליון חבילות, במשקל כולל של כ-14,800 טון, לעומת כ- 68 מיליון חבילות שנמסרו בשנת 2019, במשקל 16,500 טון.
  • סקר מכון "שילוב "I2R ודואר ישראל: Ali Express הוא האתר המוביל בהזמנות מחו"ל, ואחריו -SHEIN האתר השני המוביל בהזמנות מחו"ל, ואחריהם ebay, Amazon ו-Next.
  • סופר-פארם הוא האתר המוביל בהזמנות מאתרים ישראליים, טרמינל X במקום השני, ולאחר מכן – עזריאלי.קום וואלה! שופס וקסטרו.
  • שיאניות ההזמנות לנפש: פתח תקוה במקום הראשון עם 11.8 חבילות בממוצע לתושב בשנה, במקום השני כרמיאל עם 11.7 חבילות בממוצע, ועפולה עם 11.2 חבילות בממוצע לתושב בשנה. הציונות והעצמאות באשדוד הם הרחובות המובילים בקניות ברשת.
  • שיאניות ההזמנות בכמות החבילות: תל אביב ממשיכה להוביל כמותית עם 4.7 מיליון חבילות בשנה, המהוות קרוב ל10% מכלל ההזמנות הארציות ב-2020, ואחריה מובילות בכמות ההזמנות ירושלים וראשון לציון.
  • הקטגוריות המובילות לקניות ברשת הן ביגוד (בפער ניכר), ולאחר מכן – הנעלה, קוסמטיקה, בישום ואיפור, וכן מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית.
  • המדינות המובילות מהן מגיעות החבילות ישראל – סין, ארה"ב ובריטניה.

שנת 2020 היתה בסימן מגיפת הקורונה, שהשפיעה משמעותית על הרגלי הצריכה של הציבור בישראל. מנתוני "דוח הסחר המקוון 2020 של דואר ישראל" שמתפרסם היום, עולה כי בשנת 2020 נמסרו בישראל כ-50 מיליון חבילות שהוזמנו מחו"ל במשקל כולל של כ-14,800 טון, ירידה של כ-26.5% בכמות, מול כ-68 מיליון חבילות מחו"ל שנמסרו בשנת 2019. זו השנה הראשונה מזה עשור בה כמות החבילות נמוכה משמעותית משנה קודמת, ודומה בכמות להזמנות בשנת 2016.

מנתוני דואר ישראל עולה, כי חודש ינואר 2020, טרום הקורונה, היה החודש היחיד שכמות הפריטים שהוזמנה בו היתה דומה לינואר 2019. מאז פברואר 2020 ואילך ובחודשים מרץ ואפריל עם התפרצות הקורונה בעולם, חלה ירידה משמעותית בהזמנת חבילות מחו"ל, וזאת ככל הנראה עקב אי הוודאות הכלכלית והעסקית במשק, העיכובים בטיסות, הסגר הראשון בארץ והמעבר לעבודה מהבית. בחודש מאי השנה חלה התאוששות מתונה בהזמנת חבילות, ככל הנראה בעקבות סגירת חלק מהחנויות והקניונים והפיכת ההזמנות ברשת לאופציה המרכזית לקניות, על רקע חילופי העונות. עם זאת, עדיין היקף ההזמנות היה נמוך יותר מחודשים מקבילים ב-2019. בחגי הקניות, בחודשים נובמבר ודצמבר 2020 הוזמנו כ-15 מיליון חבילות מחו"ל, נתון שעבר במעט את חגי הקניות של 2019.

דני גולדשטיין, מנכ"ל חברת דואר ישראל, אמר כי "שנת 2020 היתה אחת השנים המאתגרות בתולדות דואר ישראל והעמידה אותנו במבחן לאור הירידה בהטסות בכל העולם, סגירת חלק מהמדינות, והצורך ולהמשיך ולשרת את הציבור כתשתית חיונית גם בתקופות הסגר, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, גם כאשר עובדים רבים נעדרו, עקב מחלה או בידוד. הגענו לתקופה זו איתנים מתמיד, על בסיס מערך לוגיסטי וטכנולוגי מתקדם שהוקם בשנים האחרונות, וניהול מוקפד שאיפשר לנו להמשיך ולתת שירות מיטבי גם בתקופת הקורונה, ואף להיערך לחגי הקניות בצורה טובה יותר משנים קודמות. במהלך 2020 אף יצא לדרך הליך מכירת 20% מחברת הדואר למשקיע, שיאפשר המשך צמיחת החברה גם בשנים הבאות, על בסיס יכולותינו בתחומי הסחר המקוון והפיננסיים, ועל בסיס רצפת המכירות הרחבה שיש לנו בכ-1,400 נקודות שירות ברחבי הארץ".

לדברי גולדשטיין, "בשנים האחרונות הפך דואר ישראל לשחקן משמעותי בשוק הסחר המקוון שתורם משמעותית להורדת יוקר המחיה בישראל. בשנת 2020 הקניות ברשת הפכו לאמצעי המרכזי לביצוע קניות בעקבות הקורונה, סגירת השמיים לטיסות לחו"ל וסגירת הקניונים בארץ. ב-2020 ראינו גידול בהזמנת פריטים מנוטרים ופריטי פריים, כאשר בשנה זו העמקנו את פעילותנו עם חברת קאיינאו, הזרוע הלוגיסטית של עלי אקספרס, שפועלת בשילוח מהיר לארץ ומאחדת חבילות עד 75 דולר לתועלת הציבור, מה שהגביר משמעותית את ההזמנות מעלי אקספרס. בנוסף ראינו גידול בהזמנות של פריטים גדולים ויקרים יותר, למרות הירידה הכללית בהזמנות, עקב הקורונה. אנו ממשיכים לפעול לשיפור חווית הלקוח ולצמצום זמני ההמתנה ביחידות הדואר באמצעות הרחבת שירות זימון תורים מראש, והנגשת יותר מידע במערכות הדיגיטל של החברה".

מנתוני מכון המחקר "שילוב "I2R בסקר שנערך בינואר 2021 עבור חברת דואר ישראל, במדגם ארצי מייצג בקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת, שקנו בשנה האחרונה ברשת (לא כולל מוצרי מזון והזמנת אוכל במשלוחים) במסגרת סקר אומניבוס אינטרנטי, שנערך בקרב מדגם מפאנל גולשי האינטרנט iPanel המקיף 130,000 איש, והגדול בישראל, עולה כי Ali Express הוא אתר הקניות הפופולרי בקרב הקונים ברשת בחו"ל (60%) אתר SHEIN הסיני נכנס השנה לראשונה לדירוג, הישר למקום השני (30%) ואחריהם: ebay  (29%), Amazon (21%) וNext- (21%). סין, ארה"ב ובריטניה הן המדינות המובילות מהן הוזמנו חבילות ב-2020.

עוד עולה מהסקר כי האתרים הישראלים המובילים לקניות ברשת ב-2020 הם: סופר פארם (24%), טרמינל ,(18%) X  עזריאלי. קום (15%), וואלה שופס (13%) וקסטרו.(11%)

דני גולדשטיין ציין כי "העובדה שמרבית האתרים הבינלאומיים המובילים מוצגים בעברית, בממשק משתמש נוח ופשוט והמחירים מוצגים בשקלים, מאפשרת לציבור רחב להזמין מהם בפשטות ובנוחות, ומקלה על הקניה עבור כלל הציבור, לרבות בני נוער וצעירים. "אנו רואים שגם בתחום התשלומים 60% מהקניות שהתבצעו השנה בכרטיסים הנטענים של בנק הדואר, התבצעו לרכישות בטוחות מאתרים בחו"ל". עוד ציין גולדשטיין, "בעקבות הקורונה ראינו השנה התחזקות של רכישות באתרים ישראליים וגידול בקטגורית השליחים, וזו הזדמנות עבור אתרי הסחר בארץ, להגיע לקהלים חדשים על בסיס היכרות עם הטעם הישראלי, תוך התאמת סל הפתרונות ללקוחות בארץ בשילוב שירות עד הבית באותו יום, או ביום שלמחרת".

מי קונה ברשת? כולם – 88% מהקונים ברשת קנו השנה באתרים בינלאומיים ו-56% באתרים ישראליים

מנתוני סקר מכון המחקר "שילוב "I2R עולה כי 88% מהקונים ברשת בשנה האחרונה, ציינו כי קנו בשנת 2020 מאתרים בחו"ל, לעומת 56% שציינו שקנו באתרים ישראליים. עוד עולה מהסקר, כי 74% מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת עורכים קניות ברשת באתרים ישראליים או בינלאומיים (בסקר לא נכללו הזמנות מזון ומשלוחי מזון), כאשר 67% קונים מאתרים בחו"ל, 54% קונים מאתרים ישראליים, ו-47% קונים גם באתרים ישראלים וגם באתרים בינלאומיים.

מהסקר עולה כי 80% מבני 30-49 אמרו שהם קונים ברשת, לעומת 68% מבני 50+. 80% מהקונים ברשת הם בעלי השכלה גבוהה, כאשר 84% מהקונים ברשת מגדירים את עצמם כבעלי הכנסה מעל לממוצע. באתרים ישראלים קונות יותר נשים (59% לעומת 50% גברים) ויותר בעלי השכלה גבוהה מבינונית (61% לעומת 44%). באופן מפתיע יש יותר בני 30-49 שקונים באתרים בחו"ל מאשר בני 18-29. מהסקר עולה כי 76% מהקונים באתרים בחו"ל הם בני 30-49, לעומת 65% מבני 18-29 ו-56% מבני 50+.

דירוג הערים המובילות: פתח תקוה  – מובילה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסיה; תל אביב מובילה בכמות החבילות שהוזמנו השנה

מתוך כ-50 מיליון חבילות שנמסרו השנה בכל הארץ, כ-30 מיליון חבילות נמסרו ב-20 הערים הגדולות: פתח תקוה  – מובילה לראשונה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסיה, עם כ-2.9  מיליון חבילות, כאשר כל תושב פתח תקוה  הזמין השנה מחו"ל  11.8 חבילות בממוצע. כרמיאל מדורגת במקום השני עם כ-540  אלף חבילות, ובמקום השלישי עפולה שתושביה הזמינו השנה כ- 605  אלף חבילות מחו"ל.

תל אביב ממשיכה להוביל את דירוג הערים בכמות החבילות, והיא העיר שתושביה הזמינו הכי הרבה חבילות גם בשנת 2020 עם כ-4.7 מיליון חבילות. ביחס לגודל האוכלוסיה, תל אביב דורגה השנה במקום הרביעי, עם 10.1 חבילות לתושב, לעומת 2019, אז דורגה במקום השני ביחס לגודל האוכלוסיה. 

העצמאות והציונות באשדוד הם הרחובות המובילים בהזמנת חבילות באופן כמותי, אחריהם רחוב הזמיר בנהריה, רחוב הר הצופים בעיר רחובות, ורחוב יעל רום בפתח תקוה.

השנה הוצאנו הרבה על קניות ברשת: 46% מהקונים באתרים ישראליים קנו ביותר מ-1,000 שקל ב-2020;

28% מהקונים באתרים בינלאומיים קנו ביותר מ-500 דולר השנה

למרות הירידה בהזמנות ואי הוודאות העסקית, 22% מהקונים באתרים ישראליים ציינו בסקר כי הם מעריכים שהיקף הקניה שלהם בשנת 2020 באתרים בארץ היה עד 500 שקל בשנה, 23% הוציאו בין 500 שקל ל-1,000 שקל, 19% הוציאו בין 1,000-2,000 שקל, 11% קנו בין 2,000-3,500 שקל, 7% קנו בין 3,500-5,000 שקל, 9% קנו מעל 5,000 שקל, כש-8% לא ידעו להעריך.

27% מהקונים באתרים בחו"ל  ציינו בסקר כי ההוצאה הכספית שלהם במהלך 2020 מאתרי אינטרנט בחו"ל היתה עד 100 דולר, 36% קנו בין 100 ל-500 דולר, 18% קנו בין 5,00-1000 דולר ו-10% קנו מעל ל-1,000 דולר, כאשר 8% לא ידעו להעריך את היקף הקניה.                                                                 

ביגוד, הנעלה וכן קוסמטיקה, איפור ובישום ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה הן הקטגוריות המובילות בקניות ברשת ב-2020

מנתוני מכון "שילוב I2R" ודואר ישראל עולה, כי הקטגוריות הפופולאריות שהישראליים קנו ב-2020 באתרים בארץ ו/או בחו"ל היו: ביגוד (73%), הנעלה (41%), קוסמטיקה, בישום ואיפור (35%), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית (35%), גאדג'טים (33%), כלי בית (32%), סמארטפונים ואביזרים לטלפון (32%) ואביזרים וקישוטים לבית(31%) . כשנשאלו בסקר על הקטגוריה העיקרית שנרכשה ב-,2020 ציינו הנשאלים במקום הראשון את הביגוד בפער ניכר מול קטגוריות אחרות – 40%.  נשים ציינו, שהן קונות בעיקר בגדים ברשת (85% לעומת 60% מהגברים),82% מבני 18-49 לעומת 62% מבני 50+.

About מאיר עשת

Check Also

Ascential Digital Commerce ו-GSK Consumer Healthcare מכריזים על השקת Ascential Digital Commerce Connect בפסטיבל Cannes Lions

פלטפורמת המסחר האלקטרוני הראשונה מסוגה תאפשר למנהלם ביצועיים בכירים לראות את תמונת המסחר הדיגיטלי באופן …

נגישות