בשנים האחרונות אנחנו פוגשים יותר ויותר רובוטים, בין אם זה בשאיבת אבק בבית ועד רובוטים בבתי מלון הנושאים עבורנו את המזוודות. הסטארטאפ הצעיר Beewise אשר הוקם בתחילת 2018 ומעסיק 20 עובדים בקיבוץ בית העמק, מביא את הרובוטים גם לכוורות הדבורים.
סער ספרא, המייסד והמנכ"ל של Beewise ישב לספר לנו על הפעילות החשובה של החברה.
למה הדבורים צריכים רובוטים שיטפלו בהם?
"אוכלוסיית הדבורים מצטמצמת בכל שנה בצורה משמעותית, בגלל קריסת כוורות בעולם. קריסה זאת נובעת מחומרי הדברה מהם סובלים הדבורים, דרך מזיקים ומחלות, ועד שינויי מזג אוויר, כמו חום או קור קיצוני. מי שעוזרים לדבורים, הם הדבוראים המסחריים, אשר עוסקים בגידול ובטיפול שלהם. הם מאכילים את הדבורים, נותנים מים, מטפלים במזיקים וגם בחום או בקור המשפיע על הכוורות. האתגר של הדבוראים, נובע מכך שהם מטפלים במספרים עצומים של כוורות. מצב זה אומנם נותן לכוורת טיפול, אבל זה לא מספיק, כי בהרבה מקרים מדובר במחלות או מזיקים הדורשים טיפול כמעט מיידי ועד שהדבוראי מגיע לכוורת יכול לעבור זמן. "הפתרון שלנו ב-Beewise הוא רובוט שפועל לצד הדבוראי המנוסה, אשר יודע לטפל בכוורות ולבצע את העבודה שלו לצד הדבוראים המקצועיים. הפיתוח שלנו כולל טכנולוגיות של רובוטיקה, AI ומצלמות. באמצעות הרובוט שלנו, אנחנו מנטרים את כל הצרכים של הדבורים ומביאים להם טיפול בזמן אמת. הטיפול שהרובוט שלנו מספק הוא אותו טיפול שדבוראי יכול לתת, כאשר התוצאות שאנחנו מצליחים להגיע אליהן מדהימות. כל רובוט שלנו בנוי לטפל בכמה עשרות כוורות. המערכת שלנו בנויה בצורה הדומה לקונטיינר, בה ממקמים את כל הכוורות, כאשר הרובוט שלנו מנטר אותן, מזהה את הבעיות ומטפל בהן".
מה הממשק אותו צריכים לתפעל הדבוראים?
"אנחנו מנגישים את הטכנולוגיה עבור הדבוראים, מדובר בהפעלה של אפליקציה ידידותית, המספקת מידע על כמות הדבש ומספר הדבורים שיש בכוורת. כאשר מתרחשות בכוורת בעיות מסוימות, המערכת מציעה לאותו דבוראי גם פתרונות: לפצל את הכוורת, לחבר אותה, לבצע האכלה או השקיה. אנחנו רואים שהדבוראים, מאוד מרוצים מזה, כי הם מקבלים עכשיו מידע בזמן אמת ולא צריכים לחכות עד שיגיעו פיזית לכוורת, כמו שהיו רגילים עד עכשיו".
באילו מדינות אתם פועלים?
"אנחנו נמצאים בפיילוט בארץ ובארה"ב. הסיבה לפיילוט הזה נובע מתמותת דבורים משמעותית שחווים הדבוראים המסחריים ומלפשים פתרונות לעצור או למנוע את התמותה של הדבורים השווקים העיקריים שלנו הם ישראל, אירופה וצפון אמריקה".
איך נעזרתם בטכנולוגיה של AWS לפיתוח מנגנון ה-AI בענן?
"המערכת שלנו מבוססת טכנולוגיית AI וזה מה שמאפשר לה להבין וללמוד על פעולות הדבורים. בין השירותים שאנחנו משתמשים עבור טכנולוגיית ה-AI, אפשר לציין את Amazon SageMaker המאפשר בנייה, אימון והטמעה של מודלים של Machine Learning וגם Amazon Relational Database Service (RDS) המספק התקנה ותפעול של מאגרי נתונים".
המערכת הרובוטית שלכם משתמשת בטכנולוגיית IoT לשליטה ואיסוף נתונים דרך הענן. באילו טכנולוגיות של אמזון ווב סרוויס AWS אתם משתמשים עבורה?
"עבור החומרה הפועלת אצלנו בטכנולוגיית IoT, אנחנו משתמשים ב- AWS IoT Core, המאפשר לחבר מכשירי IoT לענן בצורה מאובטחת ו-AWS IoT Device Management המציע רישום, ארגון, ניטור ושליטה מרחוק לאותם מכשירים. מכיוון שמכשירי ה-IoT מייצרים לנו המון מידע, אנחנו משתמשים בשירותים שיעזרו לנהל את כל התוכן הזה. למשל, Amazon Relational Database Service (RDS) ו-AWS Elastic Beanstalk".