בעידן הפוסט קורונה צצים טרנדים חדשים בענף התיירות: מיציאה לטיולים ווירטואליים, דרך חופשות באזורים מבודדים, מפגשים עם תרבויות אחרות שישאירו הלם תרבות, יעדים שיעוררו רגשות נוסטלגיים ועד חופשות בריאות וארוטיקה– פלטפורמת התיירות הדיגיטלית המובילה ערכה את המחקר השנתי שלה, שהינו המקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא תחזיות לעולם התיירות, ומצאה טרנדים תיירותיים חדשים שלא משאירים מקום לדמיון
על פי הנתונים של חברת התיירות Booking.com, אנשים רבים ברחבי העולם מרגישים הרבה יותר אופטימיים בנוגע לאפשרות שיצאו לטיול או לחופשה במהלך 2023, בהשוואה לשנת 2022. אף על פי שעדיין יש חוסר יציבות מסוים ברחבי העולם בכל הנוגע לענף התיירות, כשני שלישי מהישראלים (66%) מעידים כי עדיין בוער בהם הרצון לצאת לטייל ובכוונתם לממש זאת. בתוך כך, נדמה כי הלך הרוח משתנה – אנשים שבעבר חשו תקווה לנפוש ולטייל, אשר הייתה משולבת בחוסר ודאות, מציגים כעת יכולת הסתגלות מרשימה למצב החדש. אם הסיפור המרכזי של 2022 היה חזרתו של ענף התיירות לחיינו, בשנת 2023 הדגש יהיה על המצאת הענף מחדש בצורה יצירתית.
בזמן שהתקופה הנוכחית מאופיינת בלא מעט סערות ותהפוכות עולמיות, כמו מלחמה, קיטוב חברתי שהולך ומתגבר, אינפלציה גואה וצורך דחוף לטפל בשינויי אקלים מדאיגים, אנשים מוצאים את עצמם מנסים לשלב בצורה הטובה ביותר בין הדברים שחשובים להם לבין אילוצי היומיום. על מנת להבין כיצד עולם התיירות ימציא את עצמו מחדש ב-2023, ערכה Booking.com מחקר מקיף בשיתוף יותר מ-24,000 תיירים ותיירות מ-32 מדינות וטריטוריות,1 אשר על בסיסו היא שילבה את התובנות שלה בתור פלטפורמת תיירות דיגיטלית מובילה – והכל במטרה להציג כיצד משתנים הצרכים של התיירים בזמן שהם מנסים להסתגל לשינויים שעוברים על העולם, ולחשוף שבע תחזיות על ענף התיירות הגלובלי. על פי התוצאות נראה שהמטיילים ברחבי העולם ובישראל ילכו רחוק כאשר שום חשק או פנטזיה יישארו מחוץ לתחום.
טיולים ווירטואליים
כמעט מחצית מהישראלים (47%) מספרים שבשנה הבאה הם יעשו שימוש במציאות המדומה, כדי למצוא השראה לטיול הבא שלהם. בתוך כך נדמה כי במהלך 2023 עולם התיירות ייכנס באופן משמעותי אל המרחב הווירטואלי והתלת-ממדי במטאברס (Metaverse), שמתפתח ומשתנה ללא הרף. 43% מהישראלים העידו כי הם היו רוצים להתנסות בחוויה תיירותית של כמה ימים באמצעות מציאות מדומה או מציאות רבודה. בשבילם מרחב המטאברס לא ישמש רק כדי לבחון את החוויה לפני הקנייה, אלא הם רואים בו גורם שיוכל לעשיר אותם בידע, יבדר אותם ויפתח עבורם את הדלת להרפתקה אינסופית. בעתיד הקרוב התיירים והתיירות כבר לא יהיו כבולים על-ידי חוקי הפיזיקה, ויוכלו להתנסות בחוויות תיירותיות שונות, בשנה שבה עולמות המטאברס יתחילו ליצור 'עותקים' של היעדים שבהם אנשים רוצים לבקר ולהמציא אותם מחדש. ואם מסתכלים אל מעבר ל-2023, טכנולוגיית המשוב ההפטי והשימוש במגע כדי לתקשר עם משתמשים אחרים יהפכו את התיירות הווירטואלית לחוויה סוחפת במיוחד, עם תחושת מגע בתלת-ממד שמדמה את התחושה של גרגרי החול הרכים ואת חום השמש באופן משכנע.
כל אלו יגרמו לתיירים להעז יותר בבחירות שהם מבצעים כשהם יתכננו חופשה בחיים האמיתיים, אחרי שחוו אותה קודם עם האווטארים שלהם בגרסת המטאברס – זו פונקציה שימושית במיוחד לכאלו שחוששים לנסות דברים חדשים. בהתאם לזאת, מעל למחצית מהישראלים (55%) אמרו שיש סיכוי גבוה יותר שהם ייסעו ליעדים שלא שקלו לבקר בהם בעבר, אם הם יוכלו לחוות אותם קודם בצורה וירטואלית. למרות כל זאת, מרחב המטאברס עדיין לא ימנע מאנשים להזמין כרטיס ליעד הבא – מעל למחצית מהישראלים (54%) מאמינים שחוויה וירטואלית לא תספק אותם, ושהם בכל זאת ירצו לבקר פיזית ביעד בשלב מסוים.
רומנטיזציה לימים עברו
על רק חוסר היציבות הגלובלי והתשוקה לאסקפיזם, 88% מהמטיילים הישראלים מתכוונים למצוא חוויות תיירות מהסוג שיזכיר להם זמנים פשוטים יותר, ונדמה כי הם יחפשו לצאת לחופשות נוסטלגיות. חופשות כאלה מציעות למטיילים את האפשרות לחיות מחדש תקופות יפות יותר, ובשנה הקרובה נראה שהן הולכות להיות חלק נכבד מאוד מתכנוני החופשה של המטיילים בעולם. מנתוני המחקר עולה כי יש רצון עז להתמסר לעידן שבו הטכנולוגיה עוד לא שלטה בעולם – אפילו אצל דור ה-Y ודור ה-Z שמעולם לא חוו מציאות כזאת. כחמישית מהישראלים (21%) רוצים לחוות חוויות שיעוררו אצלם זיכרונות מרגשים מפעם, כמו למשל ביקור באתרים תיירותיים או באטרקציות שהופיעו בסרטים אייקוניים מהעבר, או נסיעה באוטובוס כאמצעי תחבורה עיקרי כדי להרגיש שוב תחושה של 'ביחד', כמו בטיולים בבית הספר. גם את הרצון לחופשת של רוגע ומנוחה מחליף החשק לחזור ולשחק כמו פעם, כאשר ישראלים רבים (63%) מעידים כי הם מחפשים להעלות את רמות האדרנלין בפארקי שעשועים ולתת דרור לדמיון עם פעילויות כמו חדרי בריחה, משחקי 'חפש את המטמון' ובניית מבצרים עם קוביות משחק ענקיות.
כיום, כאשר בני ובנות דור ה-Y הם בעצמם הורים לילדים קטנים, נראה כי בזמן הקרוב תהיה עלייה בבחירה של יעדים שהיו פופולריים בשנות ה-80 וה-90, כמו בודווה במונטנגרו שהייתה החלופה הזוהרת של המפורסמים לסן טרופה במהלך שנות ה-80, או בולצאנו באיטליה שהפכה לפופולרית בזכות שווקי הרטרו שנפתחים בחג המולד. תיירים ותיירות מדור ה-Y יהיו הראשונים להזמין מקומות אירוח עם קונספט תקופתי, במטרה לחזור אחורה בזמן לתקופות שיקרות לליבם. יתכן והם ייטו לעשות זאת עם היקירים לליבם, משום ש- 54% מהתיירים בכל העולם מספרים כי הם ככל הנראה יבחרו לעשות את זה ביחד עם המשפחה, בהתחשב בזה שחופשות שכוללות 'איחוד משפחתי' של כמה דורות נמצאות בראש רשימת החופשות המתוכננות שלהם לשנת 2023.
חוויית הישרדות והתבודדות
בקתות עץ מכוסות רשתות הסוואה, ארוחות על טהרת המדורה ומצפנים שמראים את הדרך – ב-2023 אנשים יחפשו הזדמנויות להיעלם מהמפה ולהתבודד, כמו שלא ראינו אף פעם בעבר. אחרי כמה שנים כאוטיות עם אסונות טבע, חוסר יציבות פוליטית ומגפה גלובלית, יש כאלה שאיבדו את האמון בעולם ובחיי הנוחות המודרניים. כמעט מחצית מהתיירים הישראלים (43%) רוצים ליהנות מחוויית תיירות בסיסית ופשוטה יותר. הם (55% מהישראלים) רוצים לצאת לחופשות באזורים מבודדים כדי לברוח מהמציאות, ופשוט להתנתק ולהרגיש איך זה לחיות את החיים כשעומדים לרשותך רק הדברים ההכרחיים ביותר (43%). התיירים והתיירות הישראלים גם מתכוונים לנצל את החופשות של 2023 כדי ללמוד כישורי הישרדות (56%), כמו למשל איך להפיק מים נקיים (46%), להדליק אש בלי חומרי בעירה (43%), ללקט מזון בטבע (43%) ואפילו כיצד להתכונן לאפוקליפסה (43%).
בתוך כך אפשר לצפות שנראה יותר מקומות אירוח אקולוגיים וידידותיים לסביבה, בהם יתארחו יותר אנשים שבאים מהעיר, אשר סובלים משחיקה יומיומית ומחפשים פשטות. אנחנו גם צפויים לראות מקומות אירוח שמדריכים את האורחים והאורחות כיצד לדאוג לעצמם במהלך השהייה – למשל איך להשיג חומרי גלם ולהכין ארוחות באופן עצמאי.
כשמדברים על 'להיעלם מהמפה' ב-2023, לא מדובר בהכרח בחופשה תחת תנאי מחייה קשים. בקרב 54% מהישראלים יש אכן תפיסה רווחת שהמשמעות היא למעשה לוותר על מותרות. אך לצד זאת יש גם רצון עז לשלב בין העולמות – 54% מהמטיילים הישראלים שוקלים לצאת לחופשה או טיול שיאפשרו להם 'להיעלם מהמפה', רק אם השהייה תהיה במקום אירוח מפנק. השאלה המעניינת ביותר היא עד כמה אנשים יהיו מוכנים להתנתק באמת? על פי הנתונים, ל-59% מהישראלים יש דרישה שעליה הם לא יוותרו במסגרת "היעלמות מהמפה' ב-2023 – הם חייבים שתהיה להם גישה לטלפון ולאינטרנט ביעד. אפשר להניח שהם יפריחו את השממה עם שפע של 5G.
מחפשים אחר הלם תרבות
אולי זו אנרגיה שמחכה להתפרץ, תסכול שהצטבר או הסכם חדש בינינו לבין החיים אבל נדמה שהעולם מוכן לקפוץ קפיצת ראש אל ים של תרבויות וחוויות חדשות ומרתקות. 47% מהמטיילים הישראלים רוצים לחוות ב-2023 הלם תרבות אמיתי. למשל, לנסוע ליעד עם תרבות ושפה שונות לחלוטין (57%) או לטייל בערים פחות מוכרות עם פנינים נסתרות שעדיין נמצאות מתחת לרדאר של המטיילים (30%).
אפשר לשכוח מההעדפות הרגילות – ב-2023 נחפש חופשות ייחודית שיטלטלו, יפתיעו וירגשו אותנו. כשמונה מתוך כל עשרה ישראלים (78%) מצפים לחוויית תיירות שתוציא אותם מאזור הנוחות ותדחוף אותם לקצה. סביר שהדבר יביא לכך שאנשים ייקחו את החופשה שלהם לאקסטרים. למשל, מחצית מהישראלים (50%) שמו לעצמם למטרה לטעום את המאכלים האקזוטיים ביותר בעולם, כמו פלפל הצ'ילי הכי חריף, בעוד 43% העידו כי יחפשו אחר חווית חופשה מעולם אחר עם סיורים לחיפוש עב"מים. בין אלו שממש לא מתכוונים ללכת עם הזרם במהלך החופשה הבאה שלהם ניתן למצוא 40% מהישראלים שציינו כי הם רוצים לקנות כרטיס בכיוון אחד ב-2023 וללכת בעקבות האינסטינקטים שלהם, לאן שהם לא ייקחו אותם.
חופשות בריאות וארוטיקה
ב-2023 עולם התיירות ייקח לשלב הבא את כל מה שקשור ב-Wellness, כלומר בריאות הנפש, הגוף והנשמה. הגישה הזו תכלול התמסרות מלאה ונטולת מגבלות במרדף אחר שלווה ועונג – גם אם הדרך לאושר עוברת בשבילים פחות קונבנציונליים. הרצון להגיע לאיזון מוביל לכך שחופשות מדיטציה ומיינדפולנס הפכו פופולריות יותר מתמיד בקרב התיירים והתיירות הישראלים (40%). 38% מהישראלים מתכננים למצוא שלווה במהלך ריטריט שתיקה, ו-43% מתכוונים לקחת לעצמם פסק זמן שיאפשר להם לדאוג לבריאות הנפש, ישים דגש על בריאות טרנספורמטיבית ויעזור להם להתמודד עם מצבי חיים כמו גיל המעבר או היריון. בהקשר הזה, 37% מהישראלים ישמחו לנסות חוויות שונות, שעשויות לכלול שימוש בחומרים אלטרנטיביים, כחלק מהרצון לטפח את בריאות הנפש והגוף במהלך החופשות והטיולים שלהם ב-2023.
מכיוון שבציבור הרחב יש שיח הולך וגובר לגבי בריאות מינית, עונג ונטייה מינית, הדבר עודד עוד ועוד אנשים להשקיע את הזמן בחופשה אירוטית, דבר שמעניין 44% מהישראלים. ב-2023 צפויים להיכנס עמוק יותר למיינסטרים גם ריטריטים לפוליאמורים, סדנאות פרקטיקת שליטה אירוטית וריזורטים שעוזרים לאנשים לחקור פטישים שונים בדיסקרטיות.
מהשחיקה של היומיום לחופשת חברה שלא רואים כל יום
אחרי שהם התנסו במדיניות 'עובדים מאיפה שרוצים' –שהפכה לנפוצה כמעט כמו חופשה שנתית – העובדות והעובדים מעדיפים יותר ויותר להקדיש את זמן החופשה אך ורק לאסקפיזם מוחלט. רבים מהנשאלים הישראלים (59%) רוצים שהחופשות שלהם יהיו נטולות עבודה לחלוטין ב-2023. למרות זאת, 57% מהישראלים העידו שהם אמנם לא מעוניינים לעבוד במהלך חופשה, אבל הם כן ישקלו בחיוב לצאת לנופש חברה.
בהקשר הזה, נראה שבשנת 2023 נסיעות העבודה יחזרו לסדרן, אבל בשונה מנסיעות העבודה שהתרגלנו לראות לפני הקורונה, העובדים מחפשים גם לשלב הזדמנויות לגיבוש עם שאר הצוות פנים מול פנים – והרחק מהמשרד – מה שמעיד על ביקוש הולך וגובר לנסיעות עבודה שמשלבות בין עסקים להנאה. למעשה, 51% מהישראלים מצפים שהמעסיקים שלהם יתכננו עבורם נסיעות עבודה שיחברו בין אנשים 'במציאות'. 59% מהישראלים אמרו שהם היו רוצים שהמעסיקים ישקיעו בנופשי חברה את הכסף שנחסך לארגון בעקבות המעבר לעבודה מרחוק או למודל עבודה היברידי. בתגובה לזה, ב-2023 נראה עלייה בפופולריות של יעדים חדשים שיארחו יותר נופשי חברה, דבר שיניב גם לחברות עצמן רווח לא קטן לאחר ש-57% מהישראלים ציינו כי הם מאמינים שביקור במקומות חדשים יעניק להם השראה ויסייע להם להיות יותר פרודוקטיביים בעבודה.
חוסכים כדי לבזבז
על רקע חוסר הוודאות הכלכלי שחווה העולם, ב-2023 התיירות והתיירים ימשיכו להעניק חשיבות גבוהה לחופשות וטיולים בחייהם, אבל הם ישימו יותר דגש על ניצול חכם של התקציב ועל בניית סדר עדיפויות. יש כאלו שעדיין יעדיפו לצאת לחופשות נטולות דאגות ללא חישובים מעמיקים, כאשר 53% מהישראלים רואים בהשקעה כספית בחופשה דבר שנמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. כך או כך מילת המפתח היא 'תקציב' אצל רוב הנשאלים הישראלים (65%), שרוצים לוודא כי הם מפיקים את המקסימום מכל שקל.
בשנת 2023 נראה כיצד הכסף משפיע על תוכניות החופשה. יהיו אנשים שיתכננו את תקציב החופשה שלהם עם יד על הדופק ויחפשו אחר דילים אטרקטיביים, ינסו למצוא טריקים שונים לחיסכון ויחפשו לנפוש בתקופות המשתלמות ביותר (58% מהישראלים). תיירות ותיירים גם ישימו יותר דגש על התמורה למחיר בעזרת הנחות וחברות בתוכניות שונות שמקנות הטבות כמו תכנית Genuis של Booking.com (55% מהישראלים. מחצית מהישראלים (50%) ינסו לחסוך כסף באמצעות בדיקה של יעדי חופשה בתאריכים שהינם מחוץ לעונות המבוקשות ביותר או בחירה במסלולים ארוכים יותר שיוזילו את העלויות, בעוד שהרוב (58%) יתכננו את הנסיעה יותר זמן מראש בתקווה למצוא דיל אטרקטיבי יותר. 56% מהישראלים מאמינים שהדרך הכי חכמה לנצל את התקציב היא לצאת לחופשה אחת ארוכה או לכל היותר שתיים, במקום לכמה חופשות קצרות.
בהקשר הזה, הרבה תיירות ותיירים מוכנים באופן מפתיע גם להוציא יותר על הדברים שהכי חשובים להם בחופשה. מעט מעל למחצית מהישראלים (51%) מודים שהם מתכננים לפרגן לעצמם יותר בכל מה שקשור להוצאות במהלך החופשה, כדי לפצות על הזמן שבו הם לא יכלו לנפוש בשנים האחרונות. 54% מהישראלים מתכוונים אפילו לבזבז כסף בשפע כדי לוודא שהם מפיקים את המקסימום מהחופשה ולהבטיח שזה יהיה שווה את זה.
אריין דייק, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל שיווק ב-Booking.com, אמר: "השנים האחרונות לימדו אותנו שאי אפשר לקחת את התיירות כמובנת מאליה. לפי מחקר 'תחזיות לעולם התיירות' של השנה, מתחת לפני השטח מבצבצות התנהגויות פרדוקסליות מכוונות, שיגרמו לכולנו להרגיש יותר בנוח להיות במושב הנהג, כלומר בשליטה, כשמסביב יש חוסר יציבות חסר רחמים. הנתונים גם מצביעים על כך שהתיירות תהפוך לאמצעי שבעזרתו נחפש רגעים של שמחה ואסקפיזם בלי להתנצל על זה, מתוך רצון לנטרל את המציאות הקשה שעולה מדיווחי החדשות בפיד שלנו. בהקשר הזה, השאיפה שלנו ב-Booking.com לשנה הבאה ולזו שאחריה, היא להמשיך לעזור לכולם ולכולן ליהנות מחוויית התיירות שמתאימה להם בדיוק, בצורה יותר מותאמת אישית ובאופן שיאפשר להם להתחבר אליה יותר."
למידע נוסף אודות דוח התחזיות לענף התיירות של Booking.com לשנת 2023 ניתן לבקר כאן.
מתודולוגיה
1מחקר 'תחזיות לעולם התיירות לשנת 2023' (Travel Predictions 2023) הוזמן על-ידי Booking.com ונערך בקרב מדגם של מבוגרות ומבוגרים שמתכננים לנסוע למטרות עסקים או פנאי במהלך 12–24 החודשים הקרובים. על הסקר ענו בסה"כ 24,179 אנשים מ-32 מדינות וטריטוריות (כולל 1,014 מארגנטינה, 1,006 מאוסטרליה, 505 מאוסטריה, 504 מבלגיה, 1,009 מברזיל, 503 מקנדה, 1,009 מסין, 1,010 מקולומביה, 505 מקרואטיה, 505 מדנמרק, 1,010 מצרפת, 1,001 מגרמניה, 500 מהונג קונג, 1,005 מהודו, 504 מאירלנד, 504 מישראל, 1,008 מאיטליה, 1,003 מיפן, 504 ממקסיקו, 502 מהולנד, 1,007 מניו זילנד, 1,009 מפורטוגל, 507 מסינגפור, 1,008 מדרום קוריאה, 1,001 מספרד, 505 משוודיה, 508 משווייץ, 500 מטאיוואן, 504 מתאילנד, 1,006 מבריטניה, 1,009 מארה"ב ו-504 מווייטנאם). המשיבים והמשיבות ענו על הסקר אונליין באוגוסט 2022.
אודות Booking.com:
כחלק מקבוצת Booking Holding Inc. (נאסד"ק: BKNG),משימתה של Booking.com היא לאפשר לכולם לחוות את העולם באופן פשוט יותר, כל עוד זה כמובן בטוח. על ידי השקעה בטכנולוגיות דיגיטליות שמסייעות בנטרול קשיים הכרוכים בתכנון נסיעות, Booking.com מחברת מיליוני תיירים ותיירות לחוויות בלתי נשכחות, אפשרויות תחבורה נוחות ומקומות לינה נהדרים – החל מבתים ודירות ועוד אופציות רבות נוספות. כאחת מפלטפורמות שוק התיירות הגדולות בעולם, הן עבור מותגים מבוססים והן ליזמים מכל הגדלים, Booking.com מאפשרת לנכסי מקומות אירוח בכל רחבי העולם להגיע לקהל עולמי ולהצמיח את העסק שלהם. Booking.com זמינה ב-44 שפות ומציעה יותר מ-28 מיליון מקומות אירוח רשומים באתר, הכוללים יותר מ-6.6 מיליון מקומות אירוח מסוג בתים, דירות ואתרי לינה ייחודיים נוספים. לא משנה לאן תרצו להגיע או מה תרצו לעשות, Booking.com הופכת את הכל לפשוט יותר ומגבה את כל השירותים הללו בשירות לקוחות הפועל 24/7.
עקבו אחרי Booking.com ב-Twitter וב-Instagram, ולחצו לייק ב-Facebook.
לכל החדשות והמידע העדכני ביותר על Booking.com בישראל בקרו כאן.